۱۳۸۸ تیر ۲۶, جمعه

تکذیب خبر بازداشت کروبی

طی تماس کمپین با دفنر اعتماد ملی،سخنگوی این روزنامه خبر بازداشت کروبی را تکذیب کرد و از سلامتی وی پس از ضرب و شتم خبرداد.

اسامی تعدادی از بازداشت شدگان اوین اعلام شده در 26 تیر

بهزاد حلاج نیشابوری – مرتضی
محمد میرزاخانی – تیمور
شایان آبیا علی آباد – سهراب
پوریا خوانساری – حشمت اله
حامد صابونی – کاظم
سید حمید موسوی – سید محمد علی
هادی مولایی – احمد
محمدحسین عتیقه چی – محمدرضا
محمد علی عاشوری – پروین
امیر قاسمی – محمدحسین
ایمان حسنی – منصور
پویا بیک زاده – ناصر
امان اله فولادوند – جم
ناصر امین علی
محمدرضا مارال پور – محمد حسن
امیر احمدی فر – عبدالعظیم
امیرحسین شفیعیان – حسن
قاسم ملکی – جعفر
مهدی یار قدس – محمد
آرین محمدعلی - شاهین
سید احمد حسینی – سید مجتبی
اردلان سمسار – بهروز
قاسم حمیدی – عباسعلی
محمد سعادتی – مرتضی
محمد سجاد بخارائی – احمد
سعید حیدری – علی اکبر
امیر نوری فرد – مهدی
دارا رسولی – کریم
فرهاد لشکری – ابوالفضل
احمد کوثری – علی اصغر
سجاد جلالی – محمد
احسان حسینی – مسعود
رهام امیری فر – علیرضا
سعید بهرادی – حبیب ا...
سیدعلی اکبر خردنژاد – سید محمدعلی
کیخسرو حسن پور – حسن
نوید امامی – رهبر
بهنام عادلی – مهدی
طاهر قربانی – عباس
محمدعلی محمدی – رضا
داریوش قبادی – عین الله
اصغر رحمانپور – ولی
حمیدرضا قربانی جزین – حسن
حبیب الله اعتصام – یوسف
رضا ستاری – محمود
کاوه رستمی مزرعه – جهانگیر
کاوه مظفری – جمال
محمد رضا پرویزی – علیرضا
روزبه روستایی – محمدحسن
وحید مقصودی – صفرعلی
محمدمهدی رضانیا – ذبیح الله
مجتبی امیری – ابراهیم
کاوه اسدی پور- علی اکبر
پیمان انجاری – علی اکبر
ایمان براتیان – حسن
ایمان بیانی – نصرا...
بهرام بابایی – کریم
اصغر پویافر – نورالدین
سید حسام الدین پورصرافی – سیدحسن
احمد رضا پولادی – محمدرضا
سید محمد رضا حسینی – سید محسن
عماد خیاطی – محمد
آرش خرمیان – هاشم
حسین فرحی – احمد
امیرمحمد ردایی – مصطفی
پوریا رستمی پور – کرامت
شروین سادات پارسا – محمد
محمد عزیزی – رحمت الله
حمید رضا مسعودی – صمد
نیما کوکلانی – اکبر
مهدی عباسی – مجید
یاسر حسینی فرد – غلامعلی
علی عبدالله زاده – آصف
علیرضا قربان زاده – غلامرضا
علیرضا زجاجی قمی – علی اکبر
محمد علی کرمی نوری – عبدالله
علی کاظم زاده – مصدق
رضا طاهری – ابراهیم
نوید نصیر زاده – مصطفی
محمد تکاور صیاد – عزیز الله
حسین صفا – علی اکبر
سید کوروش خراسانی عربلوی یکان – سید یونس
حمید قربانی – علی
علی ابریشمی – رضا
محمود پور باقر مهابادی - مصطفی

گزارش سوم از وقایع امروز توسط یکی از اعضای کمپین

جمعیت زیادی از فاطمی و امیر آباد به سمت 16 آذر در حرکت بود و تمام خیابان های اطراف را در بر گرفته بود. در نزدیکی دانشگاه بسیاری بر روی زمین و در کنار پیاده روها نشسته بودند و منتظر آمدن آقای هاشمی رفسنجانی بودند.
جمعیت یکسره شعار می دادند و از جمله شعار ها می توان به مرگ بر چین و روسیه اشاره کرد.این شور و هیجان با شروع خطبه ها شدت بیشتری گرفت.
بعد از پایان نماز جمعیت معترضین تصمیم گرفتند تا به سمت میدان آزادی راه پیمایی کنند که در این نگام یک گاز اشک آور از بالای یک ساختمان به سمت جمعیت شلیک شد که به سینه یکی از شرکت کنندگان اصابت نمود و در این لحظه جمعیت به سرعت متفرق شدند اما همچنان شعار مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر چین از هر گوشه و کنار به گوش می خورد.
بعد از چند لحظه هلیکوپترهای نیروهای امنیتی سر رسیدند و از آسمان گاز اشک آور میان جمعیت پرت می کردند در همین حین صدای شلیک تیر به سمت مردم و صدای آژیر آمبولانس از هر نقطه ای به گوش می رسید.
موتورسوارهای بسیجی که از خیابان 16 آذر به سمت انقلاب می گذشتند با باتوم و شلاق و زنجیر به مردم حمله کردند و هر کس را که دم دستشان رسید مورد ضرب و شتم قرار دادند. آنها با دشنام و تهدید به شکل وحشیانه ای مردم را مجبور به ترک محل می کردند.

رضا براهنی هم به اعتصاب غذای سازمان ملل می‌پیوندد

رضا براهنی، نويسنده، شاعر و منتقد ادبی با صدور بيانيه‌ای اعلام کرد که به جمع ايرانيانی که خواهد پیوست که قرار است جلو سازمان ملل اعتصاب غذا ‌کنند.

آقای براهنی در ابتدای بيانيه خود شرکت در اين اعتصاب غذا را «افتخار بزرگی» دانسته و آورده است که «همراه دوستان آزادي‌خواه کانادا به جمع اعتصاب غذای ايرانيان که به همت مبارز خستگی‌ناپذير، اکبر گنجی، و ساير آزادي‌خواهان در نيويورک در برابر بنای سازمان ملل تشکيل می‌شود می‌پيوندم».


بیشتر بخوانید:
روشنفکران ایرانی در نیویورک و برلین اعتصاب غذا می‌کنند اين عضو کانون نويسندگان ايران و رئيس سابق انجمن قلم کانادا در ادامه از ديد خود به شرح مشکل و مسئله امروز ايران می‌پردازد و می‌نويسد: «مردم آزادی می‌خواهند. حکومت ايران آدم می‌کشد. امروز ملت ايران از هر قوم و تبار و زبان و فرهنگ و نسل، آزادی می‌خواهد. حکومت ملت را سرکوب می‌کند. ظلمی که اين چند روزه بر مردم ما رفته به‌ويژه بر زنان و مردان جوان، در تاريخ ايران بی‌سابقه بوده است. انگار دشمنی خارجی تهران و شهرستان‌ها را اشغال کرده، آتش به روی مردم بی‌سلاح می‌گشايد».

آقای براهنی که سابقه فعاليت‌های اجتماعی، سياسی و صنفی در داخل و خارج از کشور را دارد نقطه‌نظر خود در مورد حکومت ايران را نيز در اين بيانيه گنجانده است و آورده که «حاکميتی که سلاح به سوی مردم می‌گيرد، جوانان را از دم تيغ می‌گذراند، از بيخ و بن فاقد صلاحيت است. اگر طبق ادعا، ملت طرفدار دولت است، چرا دولت اين همه آدم می‌کشد؟»

آقای براهنی اعتصاب غذای ايرانيان در برابر سازمان ملل را راهی برای حمايت از مردم ايران می‌داند و در انتهای بيانيه خود آورده است که «معنای اعتصاب غذای ما يک حرف بيش نيست: آزادی! آزادی! آزادی!»

گفتنی است پيشتر هنرمندانی چون گوگوش، ابی، شهيار قنبری، بهروز وثوقی و فرامرز اصلانی نیز با صدور اعلاميه‌هايی اعلام کرده بودند که در اعتصاب غذا و تحصن ايرانيان در برابر سازمان ملل شرکت خواهند کرد.

هفته گذشته ۲۶ تن از روشنفکران، فعالان سياسی و مدافعان حقوق بشر با انتشار نامه‌ای اعلام کردند که از روز ۳۱ تير تا دوم مردادماه،۲۲ تا ۲۴ ژوئیه، در حمايت از جنبش اعتراضی در ايران در برابر سازمان ملل متحد در نيويورک اعتصاب غذا می‌کنند.

درخواست عفو بین الملل برای آزادی شادی صدر

عفو بین الملل بازداشت شادی صدر، حقوقدان و فعال حقوق زنان، در جریان نماز جمعه تهران را غیر قانونی خواند و خواستار آزادی فوری او شد.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای اعلام کرده است که خانم صدر صبح جمعه بیست و ششم تیر در حالیکه از خیابان بلوار کشاورز قصد رفتن به نماز جمعه این هفته را داشت توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر شد.

این سازمان می گوید هنگام دستگیری، روسری از سر خانم صدر کشیده شده و بازداشت کنندگان او را با باتوم زده اند. این افراد هیچ حکم و حتی توضیحی هم در مورد بر تعلق به ارگان خاصی ارائه ندادند.

مالکوم اسمارت، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل، گفته است: "این یک بازداشت غیرقانونی، خودسرانه و خشونت آمیز است که در آن مقامات هیچ گونه کارت شناسایی یا توضیحی برای این عمل خود ارائه نکردند."

او این بازداشت تازه ترین نمونه از مجموعه بازداشتهای ایرانیان برجسته بعد از انتخابات ریاست جمهوری بیست و دوم خرداد دانسته است.

عفو بین الملل خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط خانم صدر شده است.

ضرب و شتم و بازداشت احتمالی مهدی کروبی

ofhvبه گزارش فعالین کمپین حاضر در سطح تهران،مهدی کروبی که برای شرکت در نمازجمعه ی امروز تهران به دانشگاه تهران رفته بود،در هنگام خروج از سوی گروهی لباس شخصی که در میان آنها نیروهای گارد نیز به چشم میخوردند مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
شنیده ها حاکی از بازداشت احتمالی وی میدهد.
کمپین منتظر خبرهای تکمیلی و روشن شدن جریان میباشد

آدرین جلالی همچنان در بند 209تحت اذیت وازار

بنابه گزارشات رسیده ازبند 209 زندان اوین،دانشجوی زندانی آدرین جلالی همچنان در بند 209 زندان اوین تحت اذیت وازار بازجویان وزارت اطلاعات قرار دارد.آدرین جلالی 25 ساله دانشجوی فوق لیسانس علوم کامپیوتر دانشگاه تهران، 24 خرداد ماه مامورین وزارت اطلاعات با یورش به منزل آنها او را دستگیر و به سلولهای انفرادی بند 209 منتقل کردند. او در روزهای اول دستگیری تحت شکنجه های جسمی و روحی بازجویان وزارت اطلاعات قرار داشت و همچنین تا مدت زیادی از محل بازداشت و شرایطش خبری در دست نبود. از طرفی دیگر به دلیل حجم گستردۀ دستگیریها در حال حاضر چندین نفر را در یک سلول نگهداری می کنند زندانیان سیاسی را در شرایط بسیار سختی قرار داده اند.از طرفی دیگر خانواده آقای جلالی از زمان دستگیری فرزندشان بصورت روزانه به دادگاه انقلاب و اوین مراجعه می کنند و تقریبا تمامی روز را در دادگاه انقلاب و زندان اوین بسر می برند.در اثر پیگیریهای مستمر خانوادۀ آقای جلالی اخیر به خانواده اش ملاقت کوتاه کابینی با حضور بازجویان داده شد.لازم به یادآوری است آدرین جلالی از دانشجویان ممتاز است .او که عضو تیم ریسک یو سیمولیشن روبوکوپ مسابقات جهانی ژاپن و همچنین مسابقات آ.سی.ام غرب آسیا بود،و از دانشجویان ممتاز لیسانس و فوق لیسانس بوده است.

اعتراضات گسترده در نقاط مختلف تهران


بنابه گزارشات رسیده از تهران از صبح امروز تعداد زیادی از مردم تهران و شهرستانهای اطراف به سوی دانشگاه تهران حرکت کردند و علیه استبداد حاکم اعتراض کردند.از صبح امروز تعداد زادی از مردم که تخمین زده می شود به چند صد هزار نفر می رسند در دانشگاه تهران و خیابانهای اطراف آن تجمع کردند. مردم معترض در دادنشگاه تهران و اطراف آن از ابتدا شروع به سر دادن بانگ الله اکبر و شعار مرگ بر دیکتاتور و زندانی سیاسی آزاد باید گرددرا دادند.بعد از نماز جمعه مردم از آنجا خارج شدند و در خیابانها شروع به راهپیمائی نمودند .خیابانها از مردم موج می زد . و مردم شعارهای مختلفی سر می دادند. مرگ بر دیکتاتور، شعارهایی مانند ایرانی می میرد ذلت نمی پذیرد، مرگ بر شوروی،مرگ بر روسیه،زندانی سیاسی آزاد باید گردد.مردم در نقاط مختلف به اعتراضات خود ادامه میدهندو اعتراضات به نقاط دیگر تهران گسترش یافته است.از طرفی دیگر نیروهای سرکوبگر گارد ویژه،سپاه پاسداران ،بسیج و لباس شخصیها به سمت مردم یورش می برند و آنها را آماج باتومهای خود قرار می دهند و بصورت زیادی اقدام به شلیگ گاز اشک آور می کنند.در اثر این یورشها تعداد زخمی شدند و همچنین تعداد زیادی در نقاط مختلف دستگیر و به نقاط نامعلومی منتقل شدند. دستگیریها از صبح امروز آغاز شد و مامورین وزارت اطلاعات اغلب، افراد از پیش تعیین شده را دستگیر می کنند.

فراخوان مادران عزادار برای سوگواری عمومی


شهادت سهراب اعرابی ، جوان 19 ساله، که در راهپیمایی آرام و مسالمت آمیز 25 خرداد در خیابان آزادی توسط نیروهای بسیجی به گلوله بسته شد را به ملت ایران و مادر داغدیده اش خانم پروین فهیمی یکی از مادران صلح ایران ، تسلیت می گوییم .
شنبه 27 تیرماه 88 چهارمین هفته ای است که مادران عزادار از ساعت 7 تا 8 غروب به نشانه ی عزاداری در پارک ها جمع می شوند و با سکوت و بدون هیچ گونه شعارو نوشته ای به یکدیدگر تسلیت می گویند و نشان می دهند روز و ساعتی که ندا آقا سلطان بیرحمانه به قتل رسید فراموش نمی شود . عجیب آنکه ، قلب سرشار از عشق سهراب نیز در غروب 25 خرداد مورد هدف گلوله دشمنان آزادی قرار گرفته است .
از آنجا که غروب روزهای شنبه نیروهای انتظامی به صورتی غیر قانونی مادران را در پارک های تعیین شده ، تهدید و از پارک ها بیرون می کنند و اگرکسی اطاعت نکند ، دستگیر می شود از همه ملت ایران ، زنان و مردان می خواهیم شنبه ها ساعت 7 تا 8 غروب به هر پارکی که مایل هستند برای همبستگی با مادران عزادار رفته و بهر شکل ممکن مادران را تنها نگذارند .
ودر صورت امکان ، پیاده روی کنند ، به یکدیگر تسلیت بگویند ،گل تقدیم هم کنند ، روی نیمکت ها آرام بنشینند ، ِروبان سیاه به در ختان آویزان کنند یا شمعی روشن کنند و بهر شکل ممکن با حفظ امنیت خود و دیگران همبستگی و اعتراض خود را به نمایش بگذارند .

اعتراض سازمان گزارشگران بدون مرز به بازداشت شش عکاس در یک هفته اخیر

سازمان گزارشگران بدون مرز که فعالیت آزادانه رسانه ها را ارزیابی می کند می گوید طی یک هفته گذشته پنج عکاس و یک فیلمبردار خبری در ایران دستگیر شده اند.
این گروه مستقر در پاریس از پنج عکاس ایرانی نام برد که روز شنبه، تقریبا یک ماه پس از انتخابات جنجال آفرین ریاست جمهوری این کشور، دستگیر شدند.
کوروش جوان، مرجان عبداللهی، ساتیار امامی، مجید سعیدی و توحید بیگی پنج عکاسی هستند که این گروه به بازداشت آنها اعتراض کرده است.
این گروه می گوید که سعید موحدی فیلمبردار ایرانی-فرانسوی نیز روز 11 ژوئیه بازداشت شد.
علت این بازداشت ها معلوم نیست.
گزارشگران بدون مرز روز پنجشنبه در بیانیه ای گفت که "دولت ایران از تصاویر تظاهرات می ترسد."
این سازمان می گوید که دست کم 5 عکاس یا فیلمبردار دیگر در جریان سرکوب تظاهرکنندگان مخالف توسط پلیس و شبه نظامیان زخمی شده اند.
به گفته این گروه 41 روزنامه نگار در ایران زندانی هستند.

شادي صدر بازداشت شد

شادی صدر، حقوق دان و فعال حقوق زنان، صبح امروز در حالیکه از خیابان بلوار کشاورز قصد رفتن به نماز جمعه این هفته را داشت توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر شد. در تماس خبرنگار بی بی سی با خانواده خانم صدر، دستگیری او توسط خانواده اش تایید شد.
به گزارش سایت میدان زنان، حاضران در محل بازداشت شادی صدر سعی داشتند او را از دست نیروهای لباس شخصی برهانند، اما آنها خانم صدر را با خشونت به داخل ماشین کشیدند به صورتی که مانتو و روسری او از تنش خارج شد. این افراد هیچ حکم و حتی توضیحی هم در مورد بر تعلق به ارگان خاصی ارائه ندادند.
شادی صدر، بنیان‌گذار سازمان مردم‌نهاد غیر انتفاعی "راهی" ، از موسسان وب‌گاه‌های زنان ایرانی و میدان زنان، و از اعضای فعال کمپین "قانونِ بی‌سنگسار" و همچنین عضو کمپین‌های "نه به طرح امنیت اجتماعی"، "تحصیل سهم من نیست، حق من است"، "نه! به لایحه حمایت از مردان در خانواده"، "دفاع از حق ورود زنان به ورزشگاه‌ها"، "اعتراض به فشارهای غیرقانونی علیه فعالان جنبش زنان" و "مادر من، وطن من" و "منشوری از آن خود" (منشور زنان ایرانی) است.
پیش از این نیز شادی صدر در تجمع روز چهارم مارس سال ۲۰۰۷ در مقابل دادگاه انقلاب تهران، به همراه بیش از سی نفر از فعالان جنبش زنان ایران دستگیر شده بودند. آنها در حمایت از پروین اردلان، نوشین احمدی خراسانی، سوسن طهماسبی، فریبا داوودی مهاجر و شهلا انتصاری مقابل دادگاه انقلاب تجمع کرده بودند. شادی صدر (که وکالت خانم انتصاری و دیگر فعال در بند یعنی خانم عباسقلی زاده را نیز بر عهده دارد) نیز بازداشت و به زندان منتقل شد.

هاشمي پس از گذشت 1 ماه از انتخابات،بازداش ها و حوادث اخير لب به سخن گشود

اکبر هاشمی رفسنجانی در اولین حضورش در نماز جمعه بعد از انتخابات اعلام کرد که باید اعتماد مردم به جمهوری اسلامی احیا و از زندانیان و آسیب دیدگان حوادث اخیر دلجویی شود.
آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه نخست درباره به پیامبری مبعوث شدن پیامبر اسلام و تاریخ صدر اسلام سخنرانی کرد. او تاکید کرد که پیامبر اسلام با مردم با انس و الفت برخورد می کرد.
آقای هاشمی در آغاز خطبه دوم درباره امام هفتم شیعیان سخن گفت. او با اشاره به کشتار اخیر مسلمانان سین کیانگ، دولت چین را "برادرانه نصیحت" کرد که با مسلمانان ساکن این کشور بهتر رفتار کند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت ایران سپس به بحث درباره مساله انتخابات و اتفاقات بعد از آن پرداخت. او گفت که انتخابات خوب شروع شد و همه چیز آماده یک افتخار بزرگ برای کشور ایران بود، اما اینطور نشد.
آقای هاشمی رفسنجانی سپس به نقش خود در پیروزی انقلاب ایران اشاره کرد و گفت که حضور مردم در خیابانها بود که کمر حکومت "مغرور و متکبر" محمدرضا پهلوی، شاه سابق ایران را شکست.
او با اشاره به روایتی که می گفت مبنای تفکر و استدلال آیت الله خمینی بوده، اعلام کرد که پیامبر اسلام به امام علی گفته است "اگر دیدی مرم راضی بودند و تو را قبول کردند و به تو این سمت را دادند با اجماع اکثریت، شما بپذیر. اگر احتراز کردند، بگذار هر کاری می خواهند بکنند."
رییس مجلس خبرگان رهبری در ادامه به بحث درباره خدشه به جمهوریت پرداخت و گفت: "جمهوری اسلامی لفظ تشریفاتی نیست. هم جمهوری است و هم اسلامی. باید این دو با هم باشند. اگر هر یک از این دو آسیب ببیند، دیگر انقلاب و جمهوری اسلامی نخواهیم داشت."
امام جمعه موقت تهران ضمن دعوت همه به حفظ وحدت اعلام کرد که برای فرونشاندن 'بحران'، چند پیشنهاد دارد که عمده ترین آنها حفظ اعتماد مردم به حکومت است. او گفت که این پیشنهادها را با برخی از اعضای مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در میان گذاشته است.
آقای هاشمی رفسنجانی گفت که نخست باید اعتماد را به عنوان هدفی مقدس به مردم بازگرداند و کل اجزای حکومت ایران باید در چارچوب قانون عمل کنند.
او افزود که باید فضایی فراهم شود که همه افراد بتوانند حرفشان را منطقی و بدون دعوا و مشاجره بیان کنند. آقای هاشمی از رادیو و تلویزیون دولتی ایران خواست که چنین فرصتی به مردم بدهد.
آقای هاشمی رفسنجانی در ادامه خطبه دوم در حالی که به نظر می رسید بغض کرده، گفت که افرادی که در جریان ناآرامی ها بازداشت شدند، باید آزاد شوند و "نباید به خاطر زندانی بودن عده ای، دشمنان ما را استهزا کنند."
این در حالی است که خانواده شادی صدر، وکیل و فعال حقوق زنان، به بی بی سی فارسی گفتند که او هنگامی که عازم نماز جمعه امروز تهران بود، از سوی افراد ناشناس بازداشت شد.
او همچنین به سرکوب رسانه ها در ایران اعتراض کرد و گفت رسانه هایی را که با استفاده از قانون مجوز گرفته اند، نباید محدود کرد.
آقای هاشمی رفسنجانی در پایان ابراز امیدواری کرد که سخنانش بتواند راهگشا باشد و به آنچه او بحران خواند، پایان دهد.

موج جدید بازداشت ها در مراسم نمازجمعه

تجمع شرکت کنندگان در نماز جمعه امروز 26 تیر به امامت آقای رفسنجانی هاشمی به اغتشاش کشیده شد.
نیروهای امنیتی در اواسط ایراد خطبه با پرتاب گاز اشک آور و یورش به مردمی که در پشت درب های دانشگاه تجمع کرده بودند و حمایت خود را از نمازگزاران اعلام می کردند فضای آن منطقه را به ناآرامی کشیدند.
تعداد شرکت کنندگان در نمازجمعه امروز نزدیک به یک میلیون نفر اعلام شده که در حدود ساعت دو بعد از ظهر با اتمام مراسم نمازجمعه توسط نیروهای امنیتی به شدت سرکوب شدند. در بین شرکت کنندگان تعداد زیادی از خانواده ها به همراه فرزندانشان دیده می شدند.
تعداد بازداشتیها بسیار زیاد بوده و ضرب و شتم ابعاد وسیع و غیر انسانی داشته است.هرگونه داشتن علامت سبز از جمله دستبند یا لباس نشانه ای از حمایت از جنبش سبز ها به شمار می رفته و موجب ضرب و شتم شدید و بازداشت فرد مذکور توسط نیروهای امنیتی می شده است.
گفته می شود خانم شادی صدر از فعالین کمپین یک ملیون امضا نیز صبح امروز در حال رفتن به نمازجمعه بازداشت شده و خبری از وی در دست نیست.
تعداد زیادی لباس شخصی در بین مردم حضور داشتند که با همراه نشان دادن خود با معترضین نیروهای رادیکال را شناسایی کرده و اقدام به بازداشت آن ها می نمودند.
گفته می شود نیروهای لباس شخصی در بین نمازگزاران نیز حضور داشته اند.
از شعارهایی که در هنگام ایراد خطبه نمازجمعه و همچنین بیرون از دانشگاه سر داده شد می توان به "زندانی سیاسی آزاد باید گردد" اشاره کرد که خود نشان دهنده پیشرفت جنبش به سمت خواست های دموکراتیک بدون هیچگونه قید و شرطی است.
کمپین دفاع از حقوق بازداشت شدگان معترض ضرب وشتم و بازداشت تجمع کنندگان امروز را محکوم می کند. اعتراض و شرکت در تجمعات مسالمت آمیز از اساسی ترین حقوق انسانی است که نیروهای امنیتی با چنین برخوردهایی عموم جامعه را از چنین حقوق بدیهی محروم می کنند.
کمپین دفاع از حقوق بازداشت شدگان معترض خواستار روشن شدن وضع تمامی بازداشت شدگان و جانباختگان بوده و شکنجه بازداشت شدگان را که تا کنون منجر به مرگ چند تن از آن ها شده محکوم می کند.

نامه مادر یک فعال دربند حقوق بشر

برای دخترم شیوا / شهرزاد کریمان 25 تیر 1388
شیوای عزیزم در این یک ماه و چند روزی که نبودی جای جای خانه را دنبال تو می گردم و تمام خاطرات کودکی ات را در ذهنم مرور می کنم. زمان تولدت و زمانی که در بیمارستانی در میدان تجریش با مرگ مبارزه می کردی را به خاطر می آورم. نمی دانم در این همه مدت که از نظر من قرنی گذشته چه می خوری و چگونه روی زمین سختی که تنها پوشش یک پتوی نازک است بدون داشتن کوچکترین امکانات می خوابی. باز هم از خودم می پرسم آیا کسانی که تو و بقیه را از مادرانشان جدا کردند و با گفتن دروغ با خود بردند فرزند دارند یا نه؟ یقیناّ دارند ولی مادر نیستند.
تنها دلخوشی من در این مدت این بود که تنها نبودم. وقتی به مراجعی از قبیل دادگاه انقلاب، ستاد پیگیری، زندان اوین و جاهای دیگر مراجعه می کنم سیل مادرانی را می بینم که همگی به دنبال فرزندانشان هستند و کماکان هیچ پاسخ روشنی نیست.
دخترم نمیدانی در این مدت که نبودی چه بر ما گذشت. عزیزانی که تنها جرمشان بستن شال سبز بر پیشانی بود در خون خود وضو گرفته و به دیدار معبود خود رفتند و مادرانشان در عزای از دست دادنشان خون گریه کردند. اکنون که این مادران را روی صفحه تلویزیون می بینم خوشحالم که تو بیرون نیستی که ببینی چون می دانم که نمی توانستم تو را ساکت نگه دارم. تو به درد این مردم آشنایی و از دردشان درد می کشی و تنها به جرم همین درد آشنایی این همه مدت در سلول انفرادی به سر می بری زیرا دفاع از حقوق انسان در کشور ما جرم است.
چشم انتظار تومادرت شهرزاد کریمان
کمیته گزارشگران حقوق بشر

۱۳۸۸ تیر ۲۵, پنجشنبه

: اسامی بازداشت شدگان منتقل شده از کهریزک به اوین

مطالب ذکر شده عینا از روی صحبت های یکی از مامورین زندان اوین که دیشب نام های بازداشت شدگان را اعلام کرده است بیان شده است. گفتنی است این بازداشت شدگان که روز 18 تیر ماه بازداشت شده اند به کمپ کهریزک برده شده بودند و دیشب یعنی سه شنبه 23 تیر 88 به زندان اوین منتقل شدند:
"تمام این ها بازداشت موقت هستند و فعلا نه قرار وثیقه برای اینها صادر شده و نه کفالت، به این معنی که آزادی این ها معلق هستش و فعلا آزاد نمی شوند تا زمانی که مقام قضایی که این ها رو بازداشت کرده دستور آزادی آن ها را بدهند. پس مادامی که به ما دستور ندهند فکر آزادی از این در را نکنید و پس از دستور مقاماتی که این ها را بازداشت کرده اند باید به دادگاه انقلاب بروید و پس از تهیه وثیقه و ضمانت های لازم از اینجا آزاد می شوند.
(اسامی نوشته شده به سختی از روی فایل صوتی نوشته شده اند، در صورتی که نام فرزند شما شبیه یکی از این نام هاست، احتمالا در ثبت اسم ها در زندان و یا گفتن اسامی اشتباه رخ داده است و احتمالا نام نوشته شده نام فرزند شماست. همچنین در صورت شبیه بودن به نام فرزندتان در بخش نظرات ایمیل خود را وارد کنید تا فایل صوتی برای شما فرستاده شود و خود شما نام فرزندتان را چک کنید)
لیست اسامی خوانده شده: (نام پدر بلافاصله بعد از نام و نام خانوادگی شخص نوشته شده)
1. داود منصوری اسماعیل
2. بهزاد انصاری پور نصرالله
3. حامد زندی فر امام حسین
4. علی داور علی عزیز
5. مهرداد نوایی امیر حسین
6. سامان گنجی داود
7. فرامرز مفاخری احمد
8. هادی روشن دل محمود
9. حافظ محتاج بهروز
10. بهمن امیدوار حسن
11. امید رسولی کوبنده اصغر
12. محمد حسن رشیدی نیا عباس
13. حافظ سلطانی حسین
14. کریم آرش توفیق
15. بابک زینالی کریم
16. محمد کامرانی علی
17. مشیر هاشمی محمدرضا
18. علیرضا شیخ سبزرودی بهرام
19. عبدالرضا کرمی نوری محمد علی
20. محمود رجب نژاد علی
21. مسلم عبدی کریم
22. پیمان شهنایی شهبد
23. مشکات جعفری محمود
24. اسحاق رضایی امام علی
25. محمد صادق لو منصور
26. امید میر امینی داود
27. مصطفی موسوی سید جعفر
28. نادر نجفی ایوب
29. محسن محمدی لهراسب
30. محمد فرخی یگانه عبدالحسین
31. حمیدرضا متوسلیان امین
32. محمود آقا بالا زاده مسعود
33. مرتضی سهرابی علی محمد
34. سید حسین بنی هاشمی اله رحم
35. نادر احمدی بیژن
36. محمد کمیل ضیاء الدین
37. سیاوش یوسف راهی امان الله
38. شهرام صادقی فرامرز
39. ارژنگ صادقی حمید
40. مجتبی رفیعی مسعود
41. عماد یگانه محمود
42. نادر عمره عباس علی
43. اکبر طاهری محمد علی
44. محمد محمد پور حیدر
45. حسین باغبان ولی الله
46. اکبر عنایتی قیاس
47. مهرداد نادم جبار
48. عمران میر امینی داود
49. علی دلیریان حسین
50. علی جلیل وند محسن
51. علی نجاری عرض الله
52. شهرام کردستانچی بهرام
53. مهرزاد حقی پور علی
54. بهداد عباسی کمال
55. حمید نادری محمد باقر
56. یوسف امامی عبدالله
57. سجاد نوری محمد آبادی عباس
58. شاهرخ شمس افشار علی
59. رحیم ترابی علی
60. محسن قندانی محمد
61. محمد کیانی خدارحم
62. عرفان نظری احمد
63. قاسم رنجبر مهربد
64. رضا احمدی وجیه الله
65. احمد زمان پور محمد
66. حامد نادری غلام رضا
67. بردیا رضایی عباس
68. وهاب غفاری محمد علی
69. سعید گردعلی محمد نوش
70. هادی فرزین طالب
71. سجاد ایاذی محمد
72. شهرام زحمتکش علی
73. محمد گل محمدی اسماعیل
74. مجید عابدی حسن
75. صادق مروتی محمد
76. مسعود بیات محمد رضا
77. محمد مهدی روشناسان محمد حسن
78. آریا رنجبر شریف
79. علیرضا اصفهانی رضا
80. اشکان اسماعیلی حسین
81. پیمان کارگر مصطفی
82. علیرضا چامپلاغی محمد حسین
83. مهدی شاپوری عباس
84. امیر اصغری صادق
85. مازیار زاغی مسلم
86. علی بخشایش مجید
87. رضا توکلی غلامحسین
88. حسین اصفهانی نعمت اله
89. طاها زینالی قنبر
90. علی اکبر خوش اخلاق حسین
91. مسعود علیزاده اسحاق
92. هومن رجبی احمد
93. سجاد علیزاده ابراهیم
94. بهنام رضایی محمد
95. قاسم اکبری ایرج
96. صابر معصومی محمد حسین
97. مجتبی صادقی محمد باقر
98. حمید رضا کمالی اکبر
99. ساعد ملک زاده علی
100. مهدی پهلوان زمان
101. غلامرضا طاووسی ابولقاسم
102. فرهاد پاسداری رحیم الله
103. مسعود ابراهیمی امیر
104. میرزا علی اکبری فضل اله
105. علیرضا اردلان فریدون
106. مهدی بهمن زاده بهمن
107. امید کاظمی علیرضا
108. امید آغک پور کریم
109. حامد دبتنی غلامحسین
110. علی ولی زاده یداله
111. جواد قربانی عبدالحمد
112. محسن دهقانی عبداله
113. کیوان ظفر بخش جهانبخش
114. سید میلاد حسینی سید داود
115. رضا ذوقی عزیز
116. فرید ابراهیم زاده عزیز
117. حسین امامی کاظم
118. مرتضی بنایی تراب
119. سید اشکان خراسانی سید مهدی
120. رضا فاضلی حسن
121. علیرضا حسینیان محسن
122. وحید وکیلی زکریا
123. علی شمس الدینی محمد
124. شاهین فتحی ابراهیم
125. مهرداد گنجی عبداله
126. سید مهدی شریفی محمد
127. نیما وزیری رحمت اله
128. سامان مکفی حمید رضا
129. جعفر حسین نژاد محرم
130. مجید رحیمی اسلامی محمدرضا
131. رضا ابراهیم زاده علی
132. روح اله شکری ستار
133. حمید حجار خواه غلامرضا
134. محسن صیادی اصفهانی محمود
135. محسن عسگرپور احمد
136. وحید قربانی نژاد محمدرضا
137. احمد بلوچی عبدالحمید
138. سعید شکوری پرویز
139. روح اله برزگر گلچنی سلیمان
140. حامد فولادی محمد علی
141. سید احمد رویانی سید جواد
142. مرتضی محمدی حبیب اله

اسلحه برای امضا

به گفته ی سالار صمدیان از فعالین سیاسی و نماینده وزارت کشور در هنگام شمارش صندوق های رای در آمل،تایید صحت شمارش از سوی وی و امضای برگه ی صورت جلسه به زوراسلحه بوده است. وی دلیل ایراد زور از سوی نیروهای امنیتی را نتیجه ی شرکت 175 درصدی !؟مردم آمل در انتخابات و سر باز زدن وی از تایید این تقلب ؟آشکار ذکر میکند که هر بیننده ای را از تایید آن باز میدارد.

توضیح ضروری کمپین دفاع از حقوق بازداشت شدگان معترض

کمپین دفاع از حقوق بازداشت شدگان معترض،به دلیل شبهات به وجود آمده در ذهن برخی بازدید کنندگان نسبت به صحت اخبار منتشر شده لازم میبیند تا مواردی را برای روشن شدن اذهان عمومی اعلام دارد:
1-خبرهایی که اعضای کمپین درسراسرایران برای ما مخابره میکنند تا زمانی که صحت آنها برای گردانندگان سایت حتمی نشود،منتشر نمیگردند.
2-تعدادی از خبرها نیز به نقل از خبرگزاری ها و گروه های فعال اعلام میگردد که کمپین در نهایت امانتداری خبر را با منبع آن منتشر مینماید که در این صورت هیچ مسئولیتی در کذب بودن احتمالی خبر متوجه کمپین نخواهد بود.
3-کمپین تا آزادی آخرین نفر از هزاران بازداشتی موجود در سراسر کشور مصرانه به تلاش و پیگیری خود ادامه میدهد.
4-کمپین همچنان در انتظار اخبار افراد حقیقی و گروه های حقوقی در مورد بازداشت شدگان می باشد.
5-کمپین همچنان منتظر همراهی،همکاری و حمایت تمامی دوستان با اندیشه های مختلف سیاسی و اجتماعی می باشد
6- فعالیت کمپین کاملا مدنی و انسان دوستانه است و به دور از هرگونه تفکر سیاسی می باشد
با احترام
کمپین دفاع از حقوق بازداشت شدگان معترض

اطلاعیه کمیته دانشجویی صیانت از حقوق شهروندی مبنی بر طوماری علیه صدا سیما


کمیته دانشجویی صیانت از حقوق شهروندی ضمن اعلام انزجار از عملکرد مفتضحانه صدا و سیمای ملی
و همدستی با کودتاگران 22 خردا از کلیه معترضین به این اقدام خائنانه صدا و سیما دعوت می نماید
ضمن مراجعه به لینک ذیل نسبت به امضای طومار اقدام نمایند . شایان ذکر این طومار پس از
تکمیل به نهادهای بین المللی برای پیگیری ارسال می گردد و همچنین طومارهایی مشابه با محوریت
پیگری حقوقی و بین المللی برای دیگر نهادهای ضد بشری و کودتاگر در جمهوری اسلامی تهییه خواهد
گردید . همچنین کمیته بار دیگر از ملت شریف ایران درخواست می نماید نسبت به معرفی بازداشت
شدگان و جان باختگان حوادث اخیر به کمیته اقدام نمایند .

متن طومار:
آقای ضرغامی آنچه مسلم است رسانه ملی سهم تک تک شهروندان است . کوچکترین مسامحه ای در
آن هم خسارت به بیت المال وارد آورده و هم دینی گران را از حق خوری افراد ذی نفع نصیب مجری اش
خواهد نمود . آنچه در این چند هفته در صدر اخبار رخ داد فاجعه ای بود در اطلاع رسانی که نه رعایت
کوچکترین مسائل حرفه ای شده بود و نه اخلاقی . گرایش کامل این رسانه در جهت اندیشه و هدف
گروهی خاص ، نه تنها مشهود که مشمئز کننده بود . شاید در این چند روز وقت نمی کردید از محل
کارتان خارج شوید . اما آنها که در خیابان ها بوده اند دیدند که به اصطلاح مجریان قانون ــ که البته چماق
به دستان مزدوری بیش نبودند ــ چه بر سر مردم آوردند . تنها صحنه یک بسیجی نشان داده شد که کتک
می خورد ، اما صدها و هزاران نفری که توسط همین بسیجی ها به بدترین شکل ممکن مورد ضرب و
شتم قرار گرفتند ، نشان داده نشد . حتی حضور مردم معترض در روز دوشنبه در این رسانه به نفع دیگری
مصادره به مطلوب شد . آقای ضرغامی حضور گشترده مردم در صحنه را نمی تواند انکار کند ولی چگونه
است همان حضور در اعتراض به نتایج انتخابات نادیده گرفته شد ؟ چگونه است که این مردم در هنگام
رای گیری مردم فهیم و همیشه در صحنه بودند و آنگاه که خواستند از حقشان دفاع کنند مشتی آشوبگر
شدند و اغتشاش طلب ؟ چگونه است که در یک روز اینچنین تغییری در جامعه رخ می دهد و رسانه
ملی بی درنگ متوجه آن می شود ؟ آقای ضرغامی چرا تنها صدای موافقان پخش شد و هیچ اهمیتی به
فریاد مخالفان معترضان داده نشد ؟ مگر آنان ایرانی نبودند که رسانه شان آنان را عامل استکبار معرفی
می کرد ؟ چرا در بخش اخبار و نشان دادن واقعیات تا این حد دروغ پردازی کردید و در جلوه دادن حقایق
اینچنین افراطی افسانه پردازی نمودید ؟ این اولین بار نبود که حق جای باطل نشست و دروغ جای
واقعیت . اما چرا اینبار حقیقت حضور و اعتراض میلیون ها نفر در جلوی چشمان خودشان در مهمترین
مرکز اطلاع رسانی کشورشان اینگونه مفتضحانه لگد مال شد ؟ خود می دانید که چه ها نکردید در این
چند روز ، اما بهتر است به جای سجده ساییدن و نشان دادن هر روز جای مُهر بر پیشانی تان حق الناس
را ادا کنید . آقای ضرغامی ! بدینوسیله ما امضا کنندگان ذیل تقبیح و محکوم کردن عملکرد صدا و سیما
می خواهیم ضمن عذر خواهی رسمی از مردم ایران نسبت به تغییر عملکرد رسانه ملی ــ که سهم تک تک ما ایرانیان است ــ اقدام عاجل صورت پذیرد

فراخوان اضطراری کانون روزنامه نگاران و نویسندگان برای آزادی: وضعیت نگران کننده‌ی بازداشت‌شدگان اخیر و همه زندانیان سیاسی

مبارزه و مقاومت مردم ایران در چند هفته ی اخیر، همه ی محاسبات سیاسی رژیم را در هم ریخت. تقلب در انتخابات خانگی ولایت فقیه جمهوری اسلامی که به کودتای سیاه معروف شده، طی هفته های گذشته اخبار جهان را تحت الشعاع خود قرار داده است. جوانان ایرانی " یوتوب " را به تسخیر خود در آوردند تا فریاد آزادیخواهی مردم ایران را به آگاهی جهانیان برسانند. بنا به تفسیرسیاسی تلویزیون دولتی آلمان، برای نخستین بار در جهان، بیش از 1400 فیلم از حوادث خونین در خیابانهای ایران در برابر چشمهای اهالی دهکده ی جهانی قرارگرفته و دنیا شاهد گستردگی این جنبش است.
جنبش عظیم و پیگیر مردم ایران نه تنها شکاف بین حاکمان را عمیقتر کرده، بلکه موجب تعمیق تضادها در تمامی نهادهای حکومتی گردیده است. طی چند روز اخیر، اخبار و گزارشهای بسیار نگران کننده ای از وضعیت بازداشت شدگان به گوش میرسد. به کارگیری شکنجه نسبت به بازداشت شدگان بیداد میکند. امواج دستگیریهای خانگی و ضرب و شتم مخالفان و به ویژه جوانان و دانشجویان اوج گرفته است.
اخبار و گزارشهای مردمی، حاکی از ناپدید شدن بسیاری ازمردم مبارز و فعالان رسانه ای است و بازداشتگاه های مخفی و ناشناخته به عنوان شکنجه گاه ها و سیاه چالهای جدید، بر فهرست زندانهای مخوف جمهوری اسلامی ایران افزوده می شود.
جنبش گسترده ی مردم ایران با وجود سرکوبهای خونین، همچنان ادامه دارد و مردم با طرح حرکتهای خودجوش، شعارنویسی روی دیوارها، پاره کردن تبلیغات دولتی، رنگ پاشیدن به تصاویر خامنه ای وشعاردادنهای شبانه، تمامیت نظام جمهوری اسلامی ایران را به چالش میکشند و این وظیفه ی ما تبعیدیان و ایرانیان خارج کشور است که به موازات این مبارزات مردمی، برای رساندن صدای آنان به گوش جهانیان به دادخواهی و پشتیبانی از مبارزات مردم کشورمان برخیزیم.
" کانون روزنامه نگاران و نویسندگان برای آزادی " از همه ء خِردورزان و آزادیخواهان وفعالان سیاسی می خواهد که به این فراخوان پاسخ در خور داده و به حمایت از مبارزان، روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان، دستگیر شدگان و ناپدید شدگان دست یکدیگر را بفشارند.
هم اینک، اما، جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای به سکوت واداشتن معترضان و مبارزان کوتاهی نمیکند و در چنین وضعیتی حمایت همه جانبه از مبارزات جاری مردم ، به عنوان یک واقعیت و ضرورت فوری در برابر همه ی وجدانهای بیدار و حساس به تحولات اخیر در کشور قرار دارد.
ما امضا کنندگان این فراخوان مراتب نگرانی خود را از آنچه در ایران می گذرد، اعلام می داریم.
رونوشت به:
رسانه های ایرانی و خارجی ، احزاب و نهادهای مترقی و دمکراتیک بین المللی، عفو بین الملل، انجمنهای قلم در کشورهای مختلف، و. ........
کانون روزنامه نگاران و نویسندگان برای آزادی

بی خبری از وضعیت مهندس حمزه غالبی

بعد از گذشت 25 روز، خانواده حمزه غالبی همچنان از وی بی خبر هستند. او نه تنها موفق به تماس با خانواده خود نشده که از حق برخورداری از وکیل و پی گیری قانونی پرونده نیز محروم است. بر همین اساس گروهی از وکلا، داوطلب پی گیری وضعیت او شده اند.
حمزه غالبی، فعال مدنی، وبلاگ نویس و رئیس ستاد شاخه جوانان میر حسین موسوی در تاریخ 30 خرداد ماه، در حالی که به همراه پدر خود بود توسط پنج لباس شخصی بازداشت شد. پدر وی در واکنش، خواستار حکم قضایی شد اما با پاسخ گاز اشک آور و فلفل مواجه گشت. او پس از پی گیری های فراوان و بر اساس پاسخ قاضی حداد، تنها اطلاع یافته که پسرش در زندان اوین نیست.
پیش از این نیز مادر حمزه غالبی، در نامه ای خطاب به پسرش از دلتنگی ها و بی گناهی او نوشته است. خانواده این فعال مدنی، با حضور در تهران و مراجعه مستمر به مراجع قانونی خواستار مشخص شدن محل نگهداری و اطلاع از وضعیت وی هستند.

رفتارهای وحشیانه مقیسه ای معروف به ناصریان با زندانیان سیاسی در دادگاه

بنابه گزارشات رسیده از بند 209 زندان اوین دانشجوی زندانی مهسا نادری برای محاکمه به شعبۀ 28 دادگاه انقلاب برده شد و توسط محمد مقیسه ای معروف به (ناصریان ) مورد محاکمه قرار گرفت.دانشجوی زندانی مهسا نادری 19 ساله دانشجوی رشتۀ اقتصاد دانشگاه مفید شهرستان قم،روز یکشنبه 14 تیر ماه به شعبۀ 28 دادگاه انقلاب فرخوانده شد. رئیس شعبۀ 28 فردی بنام محمد مقیسه معروف به ناصریان از اعضای هیئت مرگ قتل عام زندانیان سیاسی سال 1367 می باشد .زندانی سیاسی مهسا نادری همراه با وکیلش خانم ستوده دردادگاه انقلاب حاضر شدند. ولی از حضور خانواده نادری در دادگاه فرزندشان ممانعت شد.دادگاه او حوالی ساعت 09:45 تشکیل شد. محمد مقیسه ای رئیس شعبۀ 28 دادگاه انقلاب در بدو شروع دادگاه با داد و فریادهای وحشیانه و غیر انسانی که بیشتر به بازجویان وازارت اطلاعات شباهت داشت تا قاضی ، فریادهای مقیسه ای به حدی بلند بود که صدای او در راهرو دادگاه به خوبی شنیده می شد و باعث تعجب مراجعه کننده شده بود. خطاب به دانشجوی زندانی می گفت: تو محارب هستی ، اینها را باید بکشیم ، نباید کسی ازآنها زنده بماند و تهدیدها و توهین های متعدد دیگر را علیه این دانشجوی زندانی بکار می برد.اتهاماتی که به دانشجوی زندانی توسط سر بازجویان وزارت اطلاعات سعید شیخان و علوی نسبت داده شده است به قرار زیر می باشد: شرکت در مراسم خاوران،محاربه، تبلیغ علیه نظام است.دانشجوی زندانی تمامی اتهامات نسبت داده شده را رد کرد و همۀ آنها را ساختگی و غیر واقعی دانست و هیچ دلیلی برای اثبات آنها وجود ندارد برخورد وحشیانه و غیر انسانی محمد مقیسه ای معروف به ناصریان به حدی شدید بود که باعث اعتراض خانم ستوده وکیل دانشجوی زندانی شد . مقیسه ای همچنین وکیل محترم خانم ستوده را چندین بار تهدید به بازداشت کرد و مانع دفاعیات وی از موکلش می شد. این در حالی بود که خانم ستوده در چهار چوب قوانین موجود نسبت به برخوردهای غیر قانونی به موکلش اعتراض داشت و با استدلال و یاد آوری قوانین موجود چنین برخوردی را غیر قانونی میدانست.محمد مقیسه ای معروف به ناصریان از اعضای هیئت مرگ سال 67 می باشد این هیئت بنابه شاهدان بازمانده از آن قتل عام که باعث جان باختن هزاران زندانی سیاسی شد. علیرغم خواستۀ سازمانهای حقوق بشری برای دستگیری ، محاکمه و مجازات آمرین و عاملین این قتل عام هنوز تحقق نیافته است بلکه بعضی از آنها در نقش قاضی های وزارت اطلاعات مشغول بکار هستند و تا به حال چندین زندانی سیاسی با اتهامات واهی و بدون برخوداری از حق دفاع و وکیل به سالها زندان محکوم کرده اندلازم به یاد آوری است که زندانی سیاسی مهسا نادری 19 ساله 2 اسفند ماه در پی یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر شدو 146 روز است که از بازداشتش در بند 209 زندان اوین می گذرد 88 روز آن را در سلولهای انفرادی تحت شکنجه های جسمی و روحی بسر برد. این دانشجوی زندانی در اثر شکنجه های غیر انسانی دچار ناراحتی قلبی و سردردهای شدید شده است.سعید شیخان سربازجوی وزارت اطلاعات و فردی به نام سید او را مورد بازجوئی و شکنجه های جسمی و روحی قرار میدهند.از طرفی دیگر برای وارد کردن فشار بر زندانیان سیاسی زنان در بند 209 زندان اوین تعداد زندانیان در سلولها چند برابر ظرفیتشان می باشد بطوری که در هر سلول انفرادی 4 تا 5 نفر جا داده اند. همچنین فشارهای ضد بشری دیگری را علیه زندانیان سیاسی زن بکار می برند. مدتی است که فاضل آب توالت ها و دستشویی های زندانیان سیاسی زنان مسدود شده است و باعث شده که تمام آن محیط پر از آب شود و امکان رفتن به دستشوئی را از آنها سلب کند و زندانیان سیاسی زن ناچار هستند تا 12 ساعت از دستشوئیها نتوانند استفاده کنند همچنین بوی فاضلاب شرایط طاقت فرسائی را برای آنها ایجاد کرده است.در حال حاضر تعداد زیادی از زنان و دختران دستگیر شده اعتراضات اخیر در بند 209 بسر می برند.فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، دستگیری، شکنجه،ادامه بازداشت و محاکمه بر اساس قانون محاربه و برخوردهای غیر انسانی فردی بنام مقیسه ای را محکوم می کند و از دبیر کل وکمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار اقدام فوری برای رسیدگی به وضعیت زنان زندانیان سیاسی که در شرایط غیر انسانی بسر می برند است.

خطر جدی جان بهروز جاوید طهرانی را تهدید می کند

بنابه گزارشات رسیده از بند 1 زندان گوهردشت کرج ،بهروز جاوید طهرانی آخرین زندانی بازمانده از قیام دانشجویان 18 تیر 1387 تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار دارد و جان او در معرض خطر جدی است.زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی تحت شکنجه های وحشیانه وغیر انسانی قرار دارد. در روزهای اخیر برای چندمین بار پی در پی با زدن دست بند و پابند و چشم بند به یکی از اتاقهای شکنجه برده شد و بصورت گروهی او را تحت شکنجه های وحشیانه قرار دادند. در اثر ضربات باتوم بدن او کبود و از ناحیۀ زانو متورم می باشد و به سختی قادر به راه رفتن می باشد در اثر شکنجه همچنین کلیه های او دچار آسیب جدی شده است.زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی در حال حاضر در حسنییۀ بند 1 زندان گوهردشت می باشد که جزئی از سلولهای انفرادی یا سگ دونی می باشد. در این حسینیه تعداد از زندانیانی که دچار ناراحتی شدید روحی هستند و خیلی خطرناک می باشند و همچنین افرادی که مبتلا به بیماریهای واگیردار مانند هپاتیت،ایدز و یا سایر بیماریها می باشند جا داده شده اند که وضعیت آنجا به مراتب بدتر از سلولهای انفرادی می باشد.او در وضعیت جسمی بسیار بدی بسر می برد،خیلی ضعیف شده است و آثار شکنجه بر جسم او عیان است.زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی در اعتراض به شرایط مرگ تدریجی که بر او روا داشته اند از روز سه شنبه 23 تیر ماه اقدام به اعتصاب غذا نمود.خانواده آقای جاوید طهرانی بیش از یک ماه است که اجازۀ ملاقات با او را ندارند و سایر ارتباطات او را با خانواده تقریبا قطع می باشد.کسانی که در شکنجه و اذیت و آزار او نقش دارند و او را به سوی مرگ تدریجی و مشقت بار سوق میدهند عبارتند از علی حاج کاظم رئیس زندان که بدستور وی به این شکنجه گاه منتقل شده است،علی محمدی معاون زندان ، کرمانی و نبی الله فرج نژاد رئیس و معاون حفاظت و اطلاعات زندان،خادم رئیس بند 1 زندان همراه با تعدادی از پاسداربندها صورت می گیرد. علی محمدی معاون اجرائی زندان گوهردشت کرج خطاب به آقای بهروز جاوید طهرانی گفته است: که در این شرایط از شر تو هم راحت خواهیم شد. بازجویان وزارت اطلاعات بخصوص سعید شیخان و نفرات فوق الذکر قصد حذف فیزیکی این زندانی سیاسی را دارند و این موضوع را هم کتمان نکرده اند و بارها به بهروز گفته اند. پس از قتل زنده یادان امیر حسین ساران، ولی الله فیض مهدوی، عبدالرضا رجبی؛ بهروز جاوید طهرانی سوژه بعدی آنها است جان او در معر ض خطر جدی است.لازم به یادآوری است از اوایل اردیبهشت ماه فشارها و تهدیدات علیه زندانیان سیاسی بند 2 برای انتقال هر کدام از آنها به نقطه ای آغاز گردید.روز یکشنبه 13 اردیبهشت ماه گارد ویژه زندان با یورش وحشیانه به زندانیان سیاسی ،آنها را مورد ضرب وشتم قرار داد و زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی را با خشونت به بند 1 منتقل کرد و از آن زمان تا به حال در این بند که دارای شرایط وحشتناک می باشد بسر می برد.زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی تنها زندانی بازمانده از قیام دانشجویان در تیر ماه 1378 می باشد. او بار ها توسط سعید شیخان سربازجوی وزارت اطلاعات و پاسداران زندان گوهدشت کرج تهدید به حذف فیزیکی شد. سهراب سلیمانی رئیس سازمان زندانهای تهران 9 اردیبهشت ماه خطاب به بهروز جاوید طهرانی گفت بود: تو را جایی می فرستیم تا بفهمی زندان یعنی چه؟ رئیس سالن ملاقات در تاریخ 17 فروردین ماه خطاب به بهروز جاوید طهرانی گفت: ضد انقلاب عوضی، تو را هم می فرستیم پیش رفیقت ساران.در حال حاضر زندانی دیگری بنام بهرام منصوری که نسبت به شرایط غیر انسانی و طاقت فرسای حاکم بر این بند از 10 روز پیش در اعتصاب غذا بسر می برد و در شرایط بد جسمی است.فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،نسبت به خطر جدی که متوجه جان زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی است هشدار میدهد و از تمامی هموطنان در داخل و خارج ایران می خواهد برای نجات جان این زندانی سیاسی اقدام نمایند و از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و سازمانهای حقوق بشری خواستار اقدامات فوری برای نجات جان این زندانی سیاسی است.

فراخواندن زندانیان سیاسی که سخت بیمار هستند به دادگاه انقلاب

بنابه گزارشات رسیده زندانی سیاسی حسن ترلانی روز یکشنبه از بند 209 زندان اوین به دادگاه انقلاب برده شد و مورد محاکمه قرار گرفت.حسن ترلانی 22 ساله دانشجو روز یکشنبه 14 تیر ماه به دادگاه انقلاب برده شدند و در شعبۀ 22 دادگاه انقلاب توسط فردی بنام محسنی مورد محاکمه قرار گرفت. ابتدا اتهامات نسبت داده شده به آقای ترلانی خوانده شد که از جمله آن : محاربه، اقدام علیه امنیت،تبلیغ علیه نظام و اتهامات دیگر. آقای ترلانی تمامی اتهامات نسبت داده شده را رد کرد و آنها را ساختگی و فاقد هر گونه وجهۀ حقوقی دانست. محسنی رئیس شعبۀ 22 دادگاه انقلاب خطاب به دانشجوی در بند اظهار داشت که از وزارت اطلاعات در این باره استعلام خواهد خواست.محسنی در باره اتهامات نسبت داده شده به دانشجوی زندانی سئوالاتی مطرح کرد و وقتی که آقای ترلانی با وکیل خود خانم ستوده قصد مشورت داشت از مشورت او ممانعت می کرد و به او اجازه نمی داد. محسنی همچنین به وکیل اجازه دفاع قانونی ازموکلش را نمی داد. برخوردهای محسنی با دانشجوی زندانی غیر انسانی و به او اجازه دفاع از خود داده نمی شد. در نهایت دادگاه او متوقف و به وقت دیگری موکول شد. قاضی های وزارت اطلاعات برای تحت فشار قرار دادن زندانی و طولانی کردن مدت بازداشت زندانی از شیوۀ به تعویق انداختن دادگاه برای مدت نامشخص استفاده می کنند.از طرفی دیگر خانم فاطمه ضیائی 52 ساله که مبتلا به بیماری اس. ام می باشد را به دادگاه انقلاب آورده شد او سخت بیمار بود و حتی قادر به ایستادن و یا نشستن نبود. او به مدت چند ساعت باشرایط بسیار سخت جسمی در راهروهای دادگاه در انتظار بسر برد. بازجویان وزارت اطلاعات مدتی است که داروهای او را قطع کرده اند و بیماری او شدت یافته است. خانم ضیائی که از داشتن وکیل محروم بود و خانواده وی از انتقالش به دادگاه انقلاب مطلع نبودند. پس از ساعتها انتظار در حالی که سخت بیمار بود بدون محاکمه مجداد به بند مخوف 209 زندان اوین برگردانده شد.زندانی سیاسی حامد یازرلو 28 ساله کارشناس هوا- فضا که از 2 اسفند ماه در بند مخوف 209 زندان اوین بسر می برد همانند سایر دستگیر شدگان 2 اسفندماه همچنان در بند 209 بسر می برد.هنوز از زمان انتقال به دادگاه و محاکمۀ او خبری به خود و خانواده اش داده نشده است.لازم به یاد آوری است که دستگیر شدگان 2 اسفند ماه در پی یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر شدندو 147 روز است که از بازداشت آنها در بند 209 زندان اوین می گذرد. 88 روز آن را در سلولهای انفرادی تحت شکنجه های جسمی و روحی بسر بردند.تعدادی از آنها در اثر شکنجه های غیر انسانی دچار ناراحتیهای مختلف هستند. دستگیر شدگان 2 اسفند ماه توسط سر بازجویانی مانند سعید شیخان ،علوی سید مورد بازجوئی و شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفته اند. اتهامات ، مدت محکومیت آنها از پیش همانند تمامی فعالین حقوق بشری ،سیاسی،دانشجوئی ،زنان و کارگران توسط بازجویان وزارت اطلاعات تعیین می شود و قاضی های وزارات اطلاعات آن را اعلام می کنند.فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،فراخواندن زندانیان سیاسی که سخت بیمار هستند به دادگاه و محاکمه آنها بر مبنای محاربه را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و سایر سازمانهای حقوق بشری خواستار اقدام برای رسیدگی به شرایط طاقت فرسای زندانیان سیاسی در ایران است.

پیمان عارف در بیمارستان


پیمان عارف اسکویی دانشجوی ستاره دار و عضو شاخه جوانان جبهه ملی در حالیکه 3 هفته از دستگیریش می گذرد دیروز به بیمارستان انتقال پیدا کرد. لازم به ذکر است عارف در پی احظارش توسط دادسرای نظامی دست به اعتصاب غذا زد که با انتقالش به دادگاه انقلاب اعتصاب خود را شکست.در حال حاضر هیچ اطلاعی از وضعیت وی در بیمارستان بقیة الله در دست نیست(بیمارستان بقیة الله بیمارستانی وابسته به سپاه است). همچنین همچنان هیچ خبری از وضعیت دیگر دستگیرشدگان شورای دفاع از حق تحصیل به نام های ضیاء الدین نبوی,زهرا توحیدی,علیرضا خوشبخت و محمد قائم مقامی در دست نیست

عبدالکریم سروش، روشنفکر و نظریه پرداز ایرانی این روزها از آمریکا به لندن آمده است.

آقای سروش پس از آنکه در اواخر دهه هفتاد خورشيدی گروههای افراطی، موسوم به گروه فشار، چندين بار در جريان سخنرانی های او در ايران اخلال ايجاد کردند، بيشتر وقت خود را به تدريس در دانشگاه های خارج از ايران گذرانده و اگر به سمیناری در ایران دعوت شده، مقاله فرستاده است.
دکتر عبدالکریم سروش را می توان مناقشه برانگیزترین "روشنفکر دینی" و یکی از تاثیرگذارترین متالهان شیعی نزدیک به سه دهه اخیر ایران دانست. شاید به علت سابقه زندگی آقای سروش در لندن، که به واسطه درس و مطالعه دوره دانشجویی بود، این شهر را بتوان پس از زادگاهش تهران، خانه دیگر او دانست.
برای همین است که هر روزش در لندن به کاری و بحثی و سخنرانی ای می گذرد. یک روز در کانون توحید لندن و سخنرانی درباره عدالت حاکمان از دیدگاه امام اول شیعیان و روز دیگر مقابل دوربین تلویزیون بی بی سی در شرح و تامل در آنچه که این روزها در ایران می گذرد.
در حالی که آقای سروش این روزها را در لندن سپری می کند، گویی روح کارل پوپر، فیلسوف علم و معلمی که سروش به آرای او دلبستگی دارد، ناظر اتفاقاتی است که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری درایران در حال رخ دادن است.
آقای سروش درباره اعتراض های مردمی به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به بی بی سی گفت "این اتفاقی که در ایران افتاد و خیلی هم جالب بود یک معنای ویژه ای را نیز از دمکراسی نشان داد. همانطور که می دانید بر اساس رای پوپر در دمکراسی مهم این نیست که شما بتوانید کسی را نصب کنید بلکه مهم آن است که بتوانید او را عزل کنید. مردم عزمشان را جزم کرده بودند که آقای احمدی نژاد را عزل کنند و این یکی از نماد های بارز دمکراسی و جمهوریت در کشور ما بود که موانعی آمد و آن را سد کرد."
به این ترتیب در شرایطی که عبدالکریم سروش در لندن نگران مسائل ایران است، گویی روح پوپر، استاد نادیده سروش، بر فضای تهران و دیگر شهرهای ایران است که شهروندانش رای خود را طلب می کنند.عبدالکریم سروش می گوید همانطور که می دانید بر اساس رای پوپر در دمکراسی مهم این نیست که شما بتوانید کسی را نصب کنید بلکه مهم آن است که بتوانید او را عزل کنید. مردم عزمشان را جزم کرده بودند که آقای احمدی نژاد را عزل کنند و این یکی از نماد های بارز دمکراسی و جمهوریت در کشور ما بود که موانعی آمد و آن را سد کرد
عبدالکریم سروش درباره وقایع اخیر ایران می گوید که "متاسفانه قصه قدرت همه جا قصه یکسانی است مخصوصا قدرت مطلقه. قدرت مطلقه هر کجا باشد فساد می آورد چه دینی باشد چه غیر دینی."
آقای سروش معتقد است که می توان درباره تئوری حکومت دینی بحث کرد و نظر داد و او خود مخالفتی با این نظریه ندارد اما از نظر او مشکل در اجرای این تئوری است.
او به بی بی سی گفت "شاید بتوان گفت حکومت دینی به دو دلیل نمی تواند بنا شود. یکی اینکه با قدرت نمی توانید ایمان و عشق بسازید و دوم اینکه اساس حکومت دینی بر تکلیف بنا شده در حالی که روزگار ما روزگار حق مداری است. این نکته خیلی مهمی است."
به گفته آقای سروش، حکومت جمهوری اسلامی قدری نابهنگامی تاریخی دارد. در دورانی پدید آمده و بر مفاهیمی تکیه می کند که این مفاهیم دیری است مورد سئوال و تشکیک قرار گرفته اند.
او می گوید "بشر جدید بشری است حقوق مدار یعنی به دنبال حقوق خویشتن است. اصلا بیانیه حقوق بشر در این دوران نوشته شده و چشم ها به آن باز شده و یک ایده محوری است که همه قانون اساسی ها حول آن نوشته می شود در حالی که اندیشه دینی علی الاصول در همه ادیان و علی الخصوص در اسلام بر تکلیف مبتنی است."
آقای سروش می گوید "من نمی گویم که تکلیف را باید فرو نهاد و یا امری بی معنی است. اما گاهی حقوق را در سایه تکلیف معنا می کنیم گاهی تکالیف را در سایه حقوق. گاهی تقدم با تکلیف است گاهی با حقوق. در حکومت دینی تقدم با تکلیف است."
به اعتقاد عبدالکریم سورش، در گذشته مردم تکلیف اندیش بودند و حکومت های دینی می توانستند رضایت مردم را به دنبال داشته باشند، چون همفکر بودند، اما ولایت فقیه و حکومت دینی چون حکومت تکلیف اندیش است با اندیشه جدید که حق مداری است در عمل تناقض پیدا می کند.
"من این را در جامعه خودمان به خوبی می بینیم. اصلا انتخابات یک عمل حق طلبانه است به معنای سیاسی جدید کلمه. حق بنده است که رای بدهم و کسی را به ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس بگمارم. وقتی این حق را از من سلب کنند صدای من درمی آید."
"حاکمان ما دیگر مشروعیت از مردم نمی خواهند"
حکومت ایمانی مثل حکومت عشقی می ماند. شما قدرت را به دست بیاوید برای اینکه جامعه ای از عاشقان پدید آورید؟ اصلا نشدنی است. با زور بیشتر می توان کینه و نفرت تولید کرد تا عشق
عبدالکریم سروش
آقای سروش می گوید که هر حاکمیتی دست کم دو رکن دارد: یکی کفایت و دیگری مشروعیت. "شما وقتی حکومتی و قدرت سیاسی را بر سر کار می آورید اولا از او انتظار دارید که با کفایت کشور را مدیریت کند، خصوصا در مسائل اقتصادی، نظم معیشتی و آموزشی. دوم این که مشروع و مقبولِ مردم باشد. این هم به اندازه کفایت مهم است. ممکن است حکومت دیکتاتوری هم با یک راهی به امور سامان بدهد اما مقبول مردم و مشروع نباشد."
به اعتقاد آقای سروش، جمهوری اسلامی معنایش دست کم در نظر بانیان اولیه آن این بود که مشروعیت خود را از جمهور مردم می گیرد. "سخنان بسیاری آیت الله خمینی گفتند که بر همین معنا قابل حمل است. اما رفته رفته خصوصا پس از آیت الله خمینی این رای رو به ضعف رفت و کسانی دست بالا را در درون و بیرون حکومت گرفتند که مشروعیت را از مردم و جمهور سلب کردند و دادند به دست خداوند و امام زمان و از طریق امام زمان به نایب امام زمان که قرار بود مجلس خبرگان آن را کشف و به مردم معرفی کند."
سروش می گوید "این تنش در دوران آیت الله خمینی همیشه وجود داشت اما الان کاملا رو شده که حاکمان ما برای مشروعیت به دنبال جمهور مردم نمی گردند و معتقدند تکیه به جای محکم تری داده اند که عبارت باشد از قوانین الهی و فقه اسلامی و از آن طریق می خواهند یک جامعه دینی و ایمانی به پا کنند."عبدالکریم سروش در سال های جوانی در بریتانیا با افکار و دیدگاه های کارل پوپر آشنا شد. پوپر می گوید حاکمانی که وعده ایجاد بهشت در روی زمین به مردم می دهند، جهنم برای آنها به ارمغان می آورند
عبدالکریم سروش می گوید امثال محمد تقی مصباح، روحانی بنیادگرایی که محمود احمدی نژاد و نزدیکانش در دولت ایران از نظر فکری خود را وابسته به او می دانند، به دنبال بنا کردن یک جامعه دینی و ایمانی اند و قدرت را می خواهند به استخدام بگیرند تا یک چنین جامعه "پاک و ایمانی" را که مومنان در آن زندگی کنند، فراهم آورند. اما سروش معتقد است اینکه چنین تئوری ای شدنی است یا نه مسئله ای است که از ذهن این افراد غائب است.
"من در تئوری با حکومت دینی مشکل ندارم اما آنچه که در حقیقت مشکل پیش می آورد، عمل کردن به آن است. بالاخره کمونیست ها و فاشیست ها و لیبرالیست ها هم قدرت را می خواستد برای پیاده کردن کمونیسم و فاشیسم و لیبرالیسم. مشکل این است که آیا راه و کارش را پیدا کردید یا نه، به تناقض های عملی اش اندیشیده اید یا نه؟"
سروش می گوید "به نظر من ممکن است شما که یک حکومت فاشیستی بنا کنید، ممکن است یک حکومت دیکتاتوری بنا کنید، اما یک حکومت دینی نمی توانید بنا کنید، نه اینکه در تئوری نمی توانید فکرش را بکنید، در عمل نمی توانید آن را اجرایش کنید. به دلیل اینکه در عمل با آن در تناقض رو به رو می شوید از جنس همان تناقض هایی که سعدی به آن علاقمند بود. گفته بودم چو بیایی غم دل به تو بگویم/ چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی."
به گفته این شارح فلسفه اسلام سیاسی، حکومت اسلامی در تئوری خیلی خوب است اما در عمل ناشدنی است. "شما با قدرت نمی توانید ایمان بسازید مشکل این است. شما با قدرت می توانید خیلی چیزهای دیگر بسازید اما با قدرت نمی توانید ایمان بسازید."
آقای سروش می گوید " آنچه که حضرات در پی آن هستند همین حکومت فقهی است. با زور و با استبداد می توان حکومت فقهی بنا کرد ولی ارزشی ندارد چون تبدیل می شود به زد و خورد. همین بستن و گرفتن و سنگسار کردن و بستن مطبوعات و امثال آن. با زور می توان بی ایمانی و بی دینی تولید کرد تا دینداری و ایمان. این همان تناقضی است که در عمل وجود دارد و آقایان از آن غافل اند."
به گفته آقای سروش تجربه حکومت دینی در جامعه ایران "خیلی خوب این را نشان داده که آقایان هرچه بر اجرای احکام فقهی به خصوص احکام جزایی پافشاری بیشتری می کنند و شیپور را از سر گشادش می زنند، از آن طرف فرار مردم از دینداری و ایمان بیشتر می شود."
عبدالکریم سروش وقتی می خواهد کلام را خلاصه کند، چنین می گوید: " آقایان وقتی از حکومت دینی حرف می زنند، منظورشان حکومت فقهی است. این می شود و با زور هم می شود، اما هیچ بهایی ندارد."

وزیر اطلاعات خبر محکومیت تاجزاده به اعدام را تکذیب کرده است

روز 22 خرداد گزارش شد که آقای تاج زاده، همراه با محسن امین زاده، معاون وزارت امور خارجه در دولت محمد خاتمی، که از اعضای ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی بودند، همراه با یازده نفر دیگر دستگیر شده اند.
در آن زمان، علت بازداشت این افراد، اقدام به ساختن فیلمی با موضوع انتخابات در یکی از ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی در تهران عنوان شد و منابع اطلاعاتی گفتند که در این محل، مقادیری سلاح و ادوات سرد هم کشف و ضبط شده است.
تعداد کسانی که در ارتباط با اعتراضات انتخاباتی تا کنون بازداشت شده اند مشخص نیست و مهدی کروبی و میر حسین موسوی کمیته ای را برای پیگیری وضعیت بازداشتیان، آسیب دیدگان و ناپدیدشدگان پس از انتخابات تشکیل داده اند.
در حالیکه اسامی برخی از بازداشت شدگان مشخص است، اخباری هم از ناپدید شدن شمار نا معلومی از شهروندان انتشار یافته که احتمالا توسط نیروهای انتظامی، بسیجی و لباس شخصی در جریان تظاهرات دستگیر شده و به محل های نامعلومی انتقال یافته اند بی آنکه از وضعیت آنان اطلاعی در اختیار خانواده هایشان قرار گرفته باشد.
اظهارات وزیر اطلاعات در مورد ارجاع پرونده بازداشت شدگان به مراجع قضایی در حالی انتشار می یابد که قوه قضائیه تا کنون اطلاعات دقیقی در مورد روند رسیدگی قضایی در این زمینه انتشار نداده و سخنگوی قوه قضائیه هم در خلال هفته های اخیر، از برگزاری نشست های خبری، که معمولا هر دو هفته یکبار صورت می گرفت، خودداری ورزیده است.
در مورد اطلاق اصطلاح اغتشاشگر به معترضان به نتیجه انتخابات، هفته گذشته آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت که "اینکه عده ای نامزد مورد نظرشان رای نیاورد و احساس افسردگی و ناراحتی کنند طبیعی است و معنای این مساله اغتشاشگری نیست."
وی رسانه های آمریکایی و اروپایی را متهم کرد با معرفی مردم ایران به عنوان اغتشاشگر به ملت ایران اهانت کرده اند، هر چند تا آن زمان، رسانه ها و مقامات دولتی معمولا معترضان به نتیجه انتخابات ایران را "اغتشاشگر" نامیده بودند.

وزیر اطلاعات ایران "برخی سیاسیون" را به دست داشتن در اعتراضات اخیر متهم ساخته و پخش اعترافات بازداشتیان را به تصمیم قوه قضائیه موکول کرده است.

روز چهارشنبه، 15 ژوئیه (24 تیر) غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات، در گفتگو با خبرنگاران گفت که "نقش برخی از سیاسیون در اغتشاش های اخیر محرز و مشخص شده و پرونده های آنان در حال تکمیل است."
آقای اژه ای در مورد وضعیت برخی از فعالان سیاسی که به اتهام ارتباط با اعتراضات نسبت به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بازداشت شده اند گفت که "تحقیقات از بازداشت شدگان همچنان ادامه دارد و وزارت اطلاعات و قوه قضائیه این موضوع را در دست بررسی دارند."
اشاره وزیر اطلاعات به شماری از فعالان سیاسی و مقامات سابق دولتی است که به جناح اصلاح طلب تمایل داشته اند و پس از اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات بازداشت شده اند.
در مورد زمان آزادی بازداشت شدگان، وزیر اطلاعات گفت که نمی تواند زمان مشخصی را تعیین کند و افزود که سرنوشت آنان به "خود متهمان و استعلام هایی که از مراجع مختلف در خصوص آنها به عمل می آید" بستگی دارد.
پیش از این گزارش هایی انتشار یافته حاکی از اینکه شماری از بازداشت شدگان، به خصوص مقامات ارشد سابق جمهوری اسلامی، به شکل های مختلف تحت فشار قرار گرفته اند تا به مسایلی از جمله ارتباط با دولت های خارجی اعتراف کنند.غلامحسین محسنی اژه ای در مورد پخش اعترافات بازداشت شدگان گفت که "این موضوع بستگی به نظر قاضی دارد و دستگاه های قضایی تشخیص و تصمیم می گیرند که آیا اعتراف ها از صدا و سیما و رسانه ها پخش شود یا نه."
منتقدان دولت، حقوقدانان و سازمان های مدافع حقوق بشر در داخل و خارج از ایران تاکید داشته اند که اعترافات رسانه ای بازداشت شدگان قطعا تحت فشار اخذ شده و فاقد ارزش و اعتبار حقوقی است.
همچنین، میر حسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب انتخابات، و محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین نیز در جلسه ای که برای بررسی تحولات بعد از انتخابات تشکیل دادند پخش چنین اعترافاتی را محکوم کردند و آن را ابزار تبلیغی کهنه و بدون تاثیر خواندند.
حضور 'ضد انقلاب'
آقای اژه ای همچنین از حضور مخالفان رژیم جمهوری اسلامی در تظاهرات اعتراضی اخیر سخن گفت و اظهار داشت "در اغتشاشات اخیر، برخی از عوامل جریانات ضد انقلاب تابلودار از جمله افرادی وابسته به منافقین دستگیر شده اند" اما توضیح نداد که با توجه به حساسیت تشکیلات اظلاعاتی نسبت به این قبیل افراد، به چه دلیل آنان تا قبل از تظاهرات اخیر بازداشت نشده بودند.
به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر اطلاعات همچنین گفت که شایعاتی که در مورد اعدام مصطفی تاج زاده، معاون پیشین وزارت کشور در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، انتشار یافته حقیقت ندارد و افزود که هنوز هیچ محاکمه ای صورت نگرفته که حکم اعدام صادر شده باشد.

وبسایت رسمی حزب اعتماد ملی از درخواست کمک بستگان دست کم ۴۶ نفر از "مفقودشدگان" حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران از کمیته پیگیری ایجاد شده توسط

به گزارش روز سه شنبه ۲۳ تیر (۱۴ ژوئیه) سحام نیوز، بستگان ۵۶ دستگیر شده و ۴۶ مفقود شده این حوادث با ذکر نام و بستگان "صدها نفر" به صورت تلفنی و بدون ذکر نام از این کمیته کمک خواسته اند.
بر اساس این گزارش، کسانی که بدون ذکر نام به این کمیته شکایت کرده اند، خواستار پیگیری آقای کروبی در مورد همه بازداشت شدگان بوده اند.
همزمان خبرنامه امیرکبیر، پایگاه خبری دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در تهران، از مراجعه اعضای خانواده های کسانی به دادگاه انقلاب خبر داده است که از زمان اعتراضات خیابانی روز ۱۸ تیر از سرنوشت بستگان خود بی اطلاع مانده اند.
در گزارش خبرنامه امیرکبیر همزمان به نصب فهرست اسامی ۲۰۰ نفر از بازداشت شدگان ۱۸ تیر در کنار در اصلی زندان اوین اشاره شده است.
در همین حال علیرضا حسینی بهشتی، سخنگوی کمیته مشترک موسوی و کروبی برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان اخیر گفته است که این کمیته روز دوشنبه ۲۲ تیر جلسه داشته و مرتضی الویری را به عنوان مسئول رایزنی با مقامات مسئول در مورد بازداشت شدگان برگزیده است.

مرجان عبدالهیان از ادیتورهای قدیمی عکس و کوروش جوان، عکاس مطبوعات در ایران در ادامه بازداشت های پس از اعلام نتیجه انتخابات دستگیر شدند.

خبرنگاری در تهران که خواست نامش فاش نشود، با اعلام این موضوع به بی بی سی گفت مرجان عبدالهیان روز پنج شنبه ۱۸ تیرماه دستگیر شد ولی از محل بازداشت وی اطلاعی در دست نیست.
این خبرنگار در مورد کوروش جوان نیز گفت که آقای جوان به دلیل اینکه مجید سعیدی ( عکاس بازداشت شده) از منزل او و با آدرس ای میل آقای جوان عکس هایش را به خبرگزاری های خارجی فروخته، دستگیر شده است. این خبرنگار افزود سه همخانه آقای جوان نیز دستگیر شده اند ولی دلیل بازداشت آنها هنوز مشخص نشده است.

'شاکی را بازداشت کردند'

همسر محسن صفایی فراهانی (عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت) نیز با اشاره به اتهامی که محمود احمدی نژاد در مناظره انتخاباتی با میرحسین موسوی به همسرش وارد کرده بود گفت: "همسر من قصد داشت که از احمدی نژاد شکایت کند، ولی متأسفانه شاکی را بازداشت کردند و هم اکنون یک ماه است که در زندان به سر می برد".
او گفت که بازجویی از آقای صفایی فراهانی هنوز تمام نشده و او در زندان انفرادی نگهداری می شود.
همسر علی تاجرنیا (عضو جبهه مشارکت) هم گفت که مأمورانی که او را بازداشت می کردند به او گفته اند همسرش را صبح روز بعد آزاد می کنند، اما با وجود گذشت حدود یک ماه، او هنوز در بازداشت به سر می برد.
او گفت: "از من خواسته شده است که در هیچ تجمع و مصاحبه ای شرکت نکنم، اما من منع قانونی ندارم زیرا یک ماه است از پدر فرزندانم بی خبرم".

این بار نگرانی 'صد برابر' بیشتر است

مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی (روزنامه نگار و دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران) در این جلسه گفت که با وجود اینکه چندمین بار است که همسرش را بازداشت کرده اند، نگرانی او این بار "صد برابر" بیشتر است.
خانم محمدی گفت: "در مراجعاتی که به دادگاه انقلاب و زندان اوین داشته ایم، به ما گفته اند که همسرم در بند ۲۰۹ زندان اوین نیست و در بند ۲ الف است، اما در مورد اینکه این بند کجاست چیزی نمی گویند".او گفت: "بالاخره قاضی مرتضوی یا قاضی حداد باید بدانند که یک زندانی در کجای اوین به سر می برد و در این زمینه اطلاع رسانی کنند نه اینکه با جواب ندادن های خود باعث نگرانی بیش از حد خانواده ها شوند".

'مردم را به آشوب دعوت نکنید'

هنگامه رضوی، همسر بهزاد نبوی هم گفت که همسرش ابتدا یک روز بعد از انتخابات بازداشت و یک روز بعد آزاد شد، اما ساعت ۳ بامداد روز پس از آن بار دیگر دستگیر شد.به گفته خانم رضوی، آقای نبوی پس از نخستین بازداشت به او گفته بود که سعید مرتضوی، دادستان تهران در زندان به دیدار او رفته و از او خواسته است که "مردم را به آشوب دعوت نکند".
خانم رضوی گفت که از زمان بازداشت دوم آقای نبوی که "۹ نفر با ۳ اتومبیل" او را از منزلش با خود بردند، خبری از او ندارد و فقط دو بار کسانی برای تفتیش خانه مراجعه کرده اند که آنها هم از وضعیت آقای نبوی اظهار بی اطلاعی کرده اند.

'اعترافات احتمالی فاقد وجاهت قانونی است'

فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاجزاده (عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب) نیز گفت که تاکنون برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان به دیدار اعضای فراکسیون اقلیت مجلس، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد خاتمی و دادستان کل کشور رفته اند و از رئیس قوه قضائیه هم تقاضای ملاقات کرده اند که پذیرفته نشده است.
خانم محتشمی پور گفت که از کمیته سه نفره ای هم که محمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه، برای رسیدگی به این مسئله تشکیل داده درخواست ملاقات کرده اند که هنوز پاسخی به آنها داده نشده است.
او با اظهار نگرانی از وضعیتی که بازداشت شدگان در آن به سر می برند گفت: "هر گونه اعتراف از سوی فعالان سیاسی بازداشت شده بر اساس اصل ۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فاقد وجاهت قانونی است".

'مصاحبه نکنید، تماس نگیرید'

همسر عبدالله رمضان زاده (قائم مقام دبیرکل حزب مشارکت) هم گفت که همسرش از زمان بازداشت تا کنون تنها یک بار با خانه تماس داشته و در آن تماس از او خواسته است که با کسی مصاحبه نکند و با خانواده های سایر بازداشت شدگان هم ملاقات نداشته باشد.
او گفت: "یکی دو روز بعد هم نامه ای به خط همسرم از طرف زندان اوین به دست ما رسید که در آن نامه نیز همین حرف ها تکرار شده بود، حامل نامه هم به ما گفت که سعی کنید با خانواده های دیگر زندانیان ارتباط برقرار نکنید".

قوه قضائیه و وزارت اطلاعات اظهار بی اطلاعی می کنند

زهرا مجردی، همسر محسن میردامادی (دبیرکل حزب مشارکت) در این جلسه گفت که حدود یک ماه است که از همسرش بی خبر است و هیچ مرجعی حاضر به پاسخگویی به او نیست.
خانم مجردی گفت: "قوه قضائیه و وزارت اطلاعات می گوید خبر نداریم و هر مرجع قانونی که باید مسئول بازداشت ها باشد نیز اظهار بی اطلاعی می کند".آقای میردامادی روز ۲۳ خرداد، یک روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، دستگیر و یک روز بعد آزاد شد؛ اما مدتی بعد از خانه خارج شد و دیگر باز نگشت.
اکنون همسر او می گوید: "اگر همسر من زنده است، چرا اجازه یک تماس با خانواده اش را نمی دهند مگر این کشور قانون ندارد"؟
خانم مجردی از مسئولان خواست که بازداشت ها را قانونی کنند تا وضعیت از وخامت کنونی خارج شود.

اعضای خانواده های عده ای از بازداشت شدگان پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران می گویند که مراجع قانونی در مورد این بازداشت شدگان پاسخگو نیستن

به گزارش رسانه های ایران، نزدیکان عده ای از بازداشت شدگان سرشناس حوادث اخیر، روز سه شنبه ۲۳ تیر (۱۵ ژوئیه) در انجمن دفاع از حقوق زندانیان حاضر شدند و از تازه ترین وضعیت بازداشت شدگان سخن گفتند.
بنابر این گزارش ها، اعضای خانواده محسن میردامادی، مصطفی تاجزاده، بهزاد نبوی، احمد زیدآبادی، عبدالله رمضان زاده، علی تاجرنیا، محسن صفایی فراهانی، جواد امام، حمزه غالبی، عبدالرضا تاجیک، ژیلا بنی یعقوب، مهسا امرآبادی و مسلم زمانی در این جلسه سخن گفتند.

۱۳۸۸ تیر ۲۳, سه‌شنبه

اطلاعیه کمیته دانشجویی صیانت از حقوق شهروندی



این کبوتران را که طعمه قفس کردند
جرمشان پریدن نیست
آسمان هوس کردند
ناکسان نفس ها را با قلم ، قلم کردند
ناکسان قلم ها را میله قفس کردند
بی شک تاریخ روزهای پایانی بهار و آغازین تابستان 1388 ایران را از یاد نخواهد برد . روزهایی را که پاسخ مردم بی دفاع با گلوله و خونخواهی مردم با بند و زنجیر، به آنان تقدیم شد. قطعا تاریخ به تمجید یاد خواهد نمود از دستانی که به جرم خونخواهی مظلومان به زنجیر تعمید گشتند، و تقبیح تاریخ دامان دستان علیلی را خواهد گرفت که در رویای نابودی آسمان تیر به چله کمان می نهد.
اینبار اما قرعه شوم مهروزی به نام "مجید دری" افتاده تا نه تنها از تحصیل که ابتدایی ترین حق هر جوان ایرانی است محروم گردد، که بدون ارائه هرگونه دلیل و اتهامی بازداشت گردد و دوستان و خانوداه اش در موجی از بی خبری و نگرانی فرو رود.
لذا کمیته دانشجویی صیانت از حقوق شهروندی از مقامات امنیتی آزادی بی قید و شرط "مجید دری" عضو این کمیته و کلیه بازداشت شدگان کودتای ننگین 22 خرداد را خواستار است.
پاینده باد آزادی
کمیته دانشجویی صیانت از حقوق شهروندی

شیوا نظر آهاری کماکان در سلول انفرادی بند 209 است





شیوا نظر آهاری، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر با گذشت یک ماه از زمان بازداشت کماکان در زندان اوین و در سلول انفرادی بند 209بسر می‌برد.
این فعال حقوق بشر، وبلاگ نویس و روزنامه نگار یکشنبه، 24 خرداد ماه، ساعت 13:30 توسط مٱموران وزارت اطلاعات در محل کار خود بازداشت شد. شب پیش از آن، حوالی ساعت 1 بامداد، ماموران با ورود به منزل او، اقدام به تفتیش خانه نموده و در غیاب وی وسایل شخصی اش را با خود بردند.
وی در مدت زمان بازداشت دو بار موفق به تماس تلفنی کوتاه با خانواده خود شده که طی آن سلامتی خویش را اعلام نموده است. شادی صدر، وکیل وی، بارها به دادگاه انقلاب اسلامی مراجعه نموده اما نام وی را در لیست بازداشتی های زندان اوین نیافته است. مسوولان مربوطه نیز ضمن ابراز بی اطلاعی از وضعیت او، وکیل را از دسترسی به پرونده موکل خود محروم داشته‌اند.
شیوا نظرآهاری در 27 مرداد ماه 83 به دلیل شرکت در تحصن خانواده های زندانیان سیاسی در مقابل دفتر سازمان ملل بازداشت و پس از سه هفته با سپردن قرار وثیقه ی 40 میلیون تومانی از زندان آزاد شد. در تاریخ 19 اسفند همان سال در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی حدادمحاکمه و به اتهام شرکت در تجمع غير قانوني به قصد برهم زدن امنيت کشور به 1 سال زندان با تعلیق 5 ساله محکوم نمود.

آیت الله صانعی: خون به ناحق ریخته، گریبان مستبدان را خواهد گرفت

آیت الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعه در ایران، در بیانیه ای که خطاب به دولت چین منتشر شده "کشته و زخمی شدن و دستگیری تعدادی زیادی از مسلمانان و مردم بی دفاع" منطقه سین کیانگ چین را محکوم کرده است و گفته است "خون به ناحق ریخته شده انسان ها، گریبان مستبدان" را خواهد گرفت.
گرچه بیانیه آیت الله صانعی، خطاب به دولت چین است اما متن بیانیه "به همه دولت ها" درباره "حفظ حرمت، کرامت و حقوق انسان ها" توجه داده است.
آیت الله یوسف صانعی از چهرهای طراز اول دینی ساکن شهر مذهبی قم است که به خاطر فتواها و نگرش نوگرایانه‌اش شهرت دارد و به روحانی اصلاح طلب معروف است.
آیت الله صانعی، در بیانیه اخیرش می نویسد که "حاکمان مستبد چین به جای رفع معضلات و مشکلات مسلمانان این کشور که بخش قابل توجهی از جمعیت آن سرزمین را تشکیل می دهند، با اشکال مختلف در صدد خاموش کردن اعتراض های مردمی برآمده اند."
او مصادیق خاموش کردن این اعتراض ها را "قطع رسانه های ارتباطی، عدم اطلاع رسانی از فجایع و ارتباط دادن این اعتراضات به قدرت های بیگانه - که بطلان و مکر و حیله بودنش از روز، روشن تر است" توصیف کرده است.
از تمام آزادیخواهان جهان از هر صنف و طبقه و دولت های مدافع حقوق بشر می خواهم که این جنایت ها را محکوم کرده و با استفاده از تمام ظرفیت های ملی و قانونی خود از تکرار این گونه جنایت های سبعانه و غیرانسانی در تمام نظام های بشری جلوگیری نمایند
آیت الله یوسف صانعی
بیانیه آقای صانعی می گوید مقامات چینی "به خود جرأت داده اند تا به حریم و حقوق انسان های بی دفاع تجاوز نمایند و می کوشند با انتساب این اعتراضات به عوامل خارجی، هرگونه اقدام و اعتراض بین المللی و مردمی را از سوی دیگر کشورها خاموش سازند."
درگیری ها در شهر اورومچی روز یکشنبه پنجم ژوئیه (چهاردم تیر) در پی انتشار خبری در مورد حمله چینی های "هان" به مسلمانان اویغور در جنوب چین آغاز شد و به دخالت پلیس منجر شد. بر اساس برخی گزارش ها، بیش از ۱۵۰ نفر از مردم منطقه در این درگیری ها کشته شدند.
آقای صانعی در این بیانیه "از تمام آزادیخواهان جهان از هر صنف و طبقه و دولت های مدافع حقوق بشر" خواسته است که "این جنایت ها را محکوم کرده و با استفاده از تمام ظرفیت های ملی و قانونی خود از تکرار این گونه جنایت های سبعانه و غیرانسانی در تمام نظام های بشری جلوگیری نمایند."
در جریان درگیری نیروهای دولتی در چین با مسلمانان منطقه سین کیانگ، و پیش از آن در جریان سرکوب اعتراض های مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران توسط نیروهای نظامی و لباس شخصی، گروهی از سیاستمداران و مردم خواستار موضع گیری روحانیون و مراجع تقلید شده بودند.
پیش از این آقای صانعی و آیت الله حسینعلی منتظری درباره درگیری ها در ایران نیز بیانیه صادر کرده بودند.
آیت الله منتظری در بیانیه خود نوشته بود "اگر مردم شریف‏ ‏امروز خواسته های به حق خود را در اجتماعات آرام مطرح نکنند و‏ ‏مظلومانه سرکوب شوند، عقده هایی شکل خواهد گرفت که ممکن است‏ ‏بنیان هر حکومتی را هر چند مقتدر باشد برکند."

خاکسپاری سهراب اعرابی با حضور مردم و نیروهای امنیتی

پیکر سهراب اعرابی، جوان 19 ساله، روز دوشنبه با حضور خانواده و تعدادی از مردم در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
فرح محمدی، عمه سهراب اعرابی، در خصوص علت مرگ این جوان گفت که به خانواده گفته شده که تیری به پائین قلب سهراب اصابت کرده است.
خانم محمدی اضافه کرد "اما تناقض در مورد مرگ سهراب خیلی زیاد است. من احساس می کنم اگر چیزی هست می ترسند بگویند که در زندان کشته شده و یا اینکه واقعا در درگیری ها به سویش تیر اندازی شده و در اثر خونریزی شدید در بیمارستان کشته شده است."
خانم محمدی با اشاره به حضور نیروهای امنیتی در مراسم خاکسپاری سهراب اعرابی گفت که نیروهای امنیتی با لباس شخصی حضور داشتند ولی "حضورشان محسوس بوده است."
به گفته خانم محمدی، مراسم خیلی سریع تمام شد. برادر، دایی و یکی دیگر از اقوام در خصوص سهراب در مراسم خاکسپاری صحبت کوتاهی کردند.
او همچنان گفت "من فکر می کنم به آنها گفتند که زیاد سر و صدا نکنند. این را کسی به من نگفته اما اینکه به این سرعت تمام شده مشخص است که نخواستند زیاد شلوغ شود. "
فرح محمدی در خصوص حضور مردم در مراسم خاکسپاری آقای اعرابی گفت که براساس اطلاعاتی که به او داده اند، حدود 500 نفر در این مراسم حاضر بودند.
سهراب اعرابی از روز 25 خرداد در جریان ناآرامی های پس از اعلام نتایج انتخابات ناپدید شد، مادر این جوان چندین بار به مراکز مختلف برای پیگیری وضعیت فرزندش مراجعه کرد. مادر سهراب اعرابی برای آزادی فرزندش در 16 تیرماه کفالت به دادگاه سپرد اما روز جمعه به خانواده اعرابی اطلاع داده شده که سهراب جان باخته است.

کامبیز نوروزی دبیر حقوقی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران آزاد شد

کامبیز نوروزی دبیر حقوقی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران که روز هفتم تیر در مقابل مسجد قبا در تهران بازداشت شده بود، آزاد شده است.
آقای نوروزی در تظاهرات روز هفتم تیر در حین برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله محمد بهشتی - که ۲۸ سال قبل در یک بمبگذاری ضدحکومتی در تهران کشته شد- دستگیر شده بود.
کامبیز نوروزی پیشتر عضو هیئت منصفه دادگاه مطبوعات و عضو هیئت تدوین کننده قانون مطبوعات در دوره مجلس هفتم بود.

همزمان با دستگیری های تازه در ایران، گروهی از خانواده های دستگیر شدگان با ارسال نامه ای دیگر از مراجع تقلید شیعه در قم خواسته اند که گره از کار آنها ب

بنابر گزارشها شمس الدین عیسایی از مدیران وزارت کشور دولت محمد خاتمی و از مسئولان ستاد میرحسین موسوی صبح روز شنبه بیستم تیر دستگیر شده است.بنابر گزارشها ماموران امنیتی به منزل آقای عیسایی رفته و وسایل شخصی وی از جمله کامپیوترش را نیز با خود برده اند.در پی گسترش اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، تعداد زیادی از فعالان سیاسی و منتقدان دولت دستگیر شده اند. آقای عیسایی و مجید سعیدی عکاس خبری که با روزنامه های اصلاح طلب و اصولگرا همکاری داشته، جزو آخرین دستگیر شدگان روزهای اخیر هستند. نامه دیگری به مراجع
همزمان با دستگیری های تازه گروهی از خانواده های بازداشت شدگان اخیر برای دومین بار نامه ای به مراجع تقلید در قم نوشته اند.
نویسندگان این نامه را "تجدید تظلم و دادخواهی" عنوان کرده و نوشته اند:"کماکان عزیران ما در بند هستند و متاسفانه در شرایط ایشان نه تنها بهبودی حاصل نشده بلکه اخبار ناگواری از تشدید فشارها برای پذیرش اتهامات ناروا و ساخته و پرداخته اذهان بیمار بر ایشان (به گوش) می رسد."
سایت نوروز وابسته به جبهه مشارکت از احزاب اصلاح طلب، متن این نامه را منتشر کرده که در آن گروهی از خانواده های بازداشت شدگان خطاب به مراجع تقلید در قم نوشته اند:" این فرزندان کوچک و شاگردان فروتن شما که دل به مکتب رهایی بخش اسلام سپرده اند بار دیگر به تظلم نزد شما آمده اند بلکه گشایش در کار فروبسته شان صورت گیرد."
نویسندگان نامه تاکید کرده اند که هنوز به گشایش کارشان از طریق مراجع و "شکایت از ظلم و جور نزد علمایی که در شرایط تنگی پناه امتند"، امیدوارند.با این حال، در این نامه تاکید شده که اگر "مجاهدت های بزرگ مردم در پیروزی انقلاب، مقابله با فتنه های دوران آغازین برپایی نظام جمهوری اسلامی، ایثار و شهادت ... به پای اسلام و مقدسات و نظام و علما نوشته شد، .... ظلم هایی که در این نظام بر مردم می رود و آه های برآمده از سینه های سوخته، خواهی نخواهی به پای همان ارزش ها منظور خواهد شد."
خانواده بازداشت شدگانی که این نامه را امضا کرده اند سمت های مهمی در دولت های گذشته به خصوص دولت محمد خاتمی بر عهده داشته اند.
در میان امضا کنندگان نامه خانواده های محمد علی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز و معاون دولت محمد خاتمی، محسن امین زاده معاون سابق وزارت خارجه، مصطفی تاج زاده معاون سابق وزارت کشور و عضو جبهه مشارکت، سعید حجاریان عضو جبهه مشارکت، عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت محمد خاتمی و عضو جبهه مشارکت، محسن میردامادی دبیرکل حزب مشارکت، بهزاد نبوی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، جهانبخش خانجانی عضو حزب کارگزاران سازندگی و مدیر کل سابق وزارت کشور، سعید شیرکوند عضو جبهه مشارکت و معاون سابق وزارت اقتصاد، محسن صفایی فراهانی معاون سابق وزارت اقتصاد و عضو جبهه مشارکت به چشم می خورند.
نویسندگان نامه از "رواج دروغ در بین برخی مسئولان نظام"، "زیر پا گذاشتن حقوق مردمی" و "ملکوک(لکه دار و بدنام) شدن ارزشهای دینی" انتقاد کرده و نوشته اند: "ما دردمند این ظلم های عریان در نظام جمهوری اسلامی هستیم."
این گروه این سئوال را مطرح کرده اند که اگر با ما که "با چم و خم حکومت و حاکمان آن تا حدی آشنائیم چنین می رود با مردم مظلومی که شاید دستشان از ما کوتاهتر و صدایشان نارساتر باشد در این نظام و به نام اسلام چه می رود؟"
نامزدهای رقیب محمود احمدی نژاد در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و گروه بزرگی از هواداران آنها عقیده دارند در این انتخابات تخلف ها و تقلب های گسترده ای انجام شده و دولت برآمده از این انتخابات مشروع نیست.
البته آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران و محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری این کشور، بروز هر گونه تخلفی در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرده اند.
اعتراض های گسترده به نتایج اعلام شده انتخابات ایران که در آن آقای احمدی نژاد با ۲۴.۵ میلیون رأی برنده اعلام شد، با خشونت سرکوب شده و طبق آمارهای رسمی بیش از ۲۰ نفر در جریان این خشونت ها کشته و بیش از ۲۵۰۰ نفر بازداشت شده اند.
مقامات قضایی ایران می گویند چند صد نفر از دستگیرشدگان هنوز در بازداشت به سر می برند.

مجید سعیدی عکاس خبری بازداشت شد


آقای سعیدی از عکاسان خبری ایران است و با نشریات اصلاح طلب و اصولگرا همکاری داشته است
مجید سعیدی عکاس مطبوعاتی شب جمعه دهم تیر از سوی ماموران امنیتی در منزلش بازداشت شده و ماموران بخشی از وسایل شخصی وی را نیز با خود برده اند.
آقای سعیدی بیست سال سابقه عکاسی دارد و با روزنامه ها و نشریات داخلی و رسانه های بین المللی کار کرده است.
او عکاسی را پیش احمد ناطقی آموخت و بعد از آن به عکاسی خبری مشغول شد. اولین کار خبری آقای سعیدی، زلزله رودبار در سال 1369 بود که نمایشگاه آن در سینما آزادی برپا شد.
بعد از آن آقای سعیدی عکاسی خبری را پی گرفت و با روزنامه های ابرار، اخبار، ایران، مشارکت، صبح امروز و نشریات دیگر همکاری کرد. حدود پنج سال پیش مدیریت عکاسی خبرگزاری تازه تاسیس فارس را بر عهده گرفت. فعالیت گسترده تیم عکاسی این خبرگزاری باعث شد تا بخش عکس خبرگزاری فارس به مهمترین ویژگی این خبرگزاری تبدیل شود.
بعد از کناره گیری از خبرگزاری فارس به روزنامه خورشید پیوست که با بودجه سازمان تامین اجتماعی و از سوی دولت منتشر می شد. انتشار این روزنامه بعد یک دوره کوتاه، از سوی دولت متوقف شد.
عکسهای آقای سعیدی در نشریات بین المللی نظیر تایم نیز منتشر شده است و با آژانس گتی‌ایمیجز نیز همکاری داشت.
با آغاز فعالیت سایت خبر آنلاین، آقای سعیدی به جمع گروهی پیوست که از سوی حسین انتظامی مدیر مسئول سابق روزنامه جام جم وابسته به تلویزیون دولتی ایران و نماینده مدیران مسئول نشریات در هیات نظارت بر مطبوعات منتشر می شود.
آقای سعیدی در طول فعالیت خود با هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا کار کرده است. از روزنامه مشارکت سعید حجاریان تا خبرگزاری فارس که گفته می شود منابع مالی آن از سوی موسسات وابسته به بسیج و سپاه پاسداران تامین می شود.
در پی اعتراض گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران تعداد زیادی از فعالان سیاسی و اجتماعی و روزنامه نگاران بازداشت شده اند و آقای سعیدی جزو آخرین کسانی است که در روزهای اخیر بازداشت شده است.

گاردین: شرح وقایع هولناک کوی دانشگاه از زبان دانشجویان

حمله به کوی دانشگاه تهران ظاهرا در نخستین ساعات روز دوشنبه پس از انتخابات صورت گرفت
روزنامه گاردین چاپ بریتانیا گزارشی در شرح وقایع حمله پس از انتخابات به کوی دانشگاه تهران از زبان شاهدان یعنی چاپ کرده است.
این جامع ترین گزارشی است که تاکنون از وقایع ساعات نخست دوشنبه 25 خرداد ماه، که طی آن نیروهای امنیتی دولت ایران به خوابگاه دانشگاه تهران حمله کردند، منتشر می شود.
گاردین می نویسد حمله آن شب درحالی رخ داد که تهران دو روز پس از انتخابات هنوز از خشم بروز "تقلب" آرام نداشت.
گاردین می نویسد: "در داخل خوابگاه در خیابان امیر آباد شمالی دانشجویان برای خواب آماده می شدند، هرچند اعصاب متشنج بود. تنها ساعاتی پیشتر چندین نفر در برابر در اصلی دانشگاه کتک خورده بودند."
این روزنامه می نویسد: "آنچه بعد از آن اتفاق افتاد به یکی از رویدادهای محوری در ناآرامی های پس از انتخابات بدل شد؛ پلیس با یورشی خشن به داخل خوابگاه ها به شکستن قفل ها و بعد استخوان ها پرداخت، به ده ها دانشجو حمله کرد، بیش از 100 نفر را با خود برد و پنج نفر را کشت. مقام ها هنوز این حمله را انکار می کنند اما شرحی که از مصاحبه با پنج فرد حاضر در حادثه به دست می آید، داستانی متفاوت را بازگو می کند."
یکی از 133 دانشجویی که آن شب دستگیر شدند به گاردین گفت: "ما آماده خوابیدن می شدیم که ناگهان صدای شکسته شدن قفل ها توسط آنها که می خواستند وارد اتاق شوند را شنیدیم. پیشتر آنها را درحال کتک زدن دانشجویان دیده بودم اما تصور نمی کردم داخل بیایند. این حتی خلاف قوانین ایران است."
پلیس با یورشی خشن به داخل خوابگاه ها به شکستن قفل ها و بعد استخوان ها پرداخت، به ده ها دانشجو حمله کرد، بیش از 100 نفر را با خود برد و پنج نفر را کشت. مقام ها هنوز این حمله را انکار می کنند اما شرحی که از مصاحبه با پنج فرد حاضر در حادثه به دست می آید، داستانی متفاوت را بازگو می کند
گاردین
به نوشته گاردین 46 دانشجو از یکی از خوابگاه ها دستگیر و به زیر زمین وزارت کشور در آن نزدیکی در خیابان فاطمی منتقل شدند. همانجا در طبقات بالایی ساختمان بود که شمارش آرا - و به ادعای هواداران نامزدهای مخالف، تقلب در آرا - در جریان بود. 87 دانشجوی دیگر به یک ساختمان امنیتی پلیس در خیابان حافظ برده شدند. دانشجویان از شکنجه و بدرفتاری در آنجا سخن می گویند.
در این گزارش آمده است: "پنج نفر جان باختند: فاطمه براتی، کسری شرفی، مبینا احترامی، کامبیز شعاعی و محسن ایمانی. آنها روز بعد در بهشت زهرای تهران دفن شدند که گزارش می شود بدون مطلع کردن خانواده های آنها بود. تحکیم وحدت، یک سازمان دانشجویی، نام آنها را تایید کرده است."
در ادامه گزارش گاردین آمده است: "شاهدان عینی گفتند که این دو دختر و سه پسر هدف ضربات مکرر باتوم برقی در ناحیه سر قرار گرفتند. به خانواده هایشان اخطار داده شد درباره بچه هایشان صحبت نکنند و مراسم ترحیم برگزار نکنند - مانند والدین ندا آقا سلطان، که چهره اش پس از پخش فیلم کشته شدن او به ضرب گلوله در خیابان، با جنبش اعتراضی مترادف شد."
براساس قوانین ایران پلیس، اعضای سپاه پاسداران و سایر نیروهای مسلح و شبه نظامی حق ورود به دانشگاه ها را ندارند - که میراث طغیان سال 1999 دانشجویان است که تا ماه گذشته جدی ترین ناآرامی ها در ایران پس از انقلاب اسلامی بود.
یک دانشجو حوادث یکشنبه شب را چنین برای گاردین بازگو کرد: "پلیس به داخل خوابگاه ها گاز اشک آور شلیک کرد، ما را زد، پنجره ها را شکست و مجبورمان کرد بر زمین دراز بکشیم. من حتی تظاهرات هم نکرده بودم اما یکی از آنها رویم پرید، پشتم نشست و مرا زد. و بعد درحالی که تظاهر می کرد در جستجوی چاقو و تفنگ است، از من سوءاستفاده جنسی کرد. تهدیدمان می کردند که ما را حلق آویز کنند و به ما تجاوز کنند."
به گزارش گاردین یک دانشجوی دیگر ماجرا را اینطور شرح داد: "پلیس ضدشورش در دو صف ایستادند و با بالا گرفتن سپرهایشان یک تونل تشکیل دادند. آنها وادارمان کردند بارها از میان آن بدویم. ما را می زدند و بر سپرهایشان می کوبیدند. پای یکی از هم اتاقی هایم شکسته بود اما باز هم وادارش کردند بدود."
پلیس به داخل خوابگاه ها گاز اشک آور شلیک کرد، ما را زد، پنجره ها را شکست و مجبورمان کرد بر زمین دراز بکشیم. من حتی تظاهرات هم نکرده بودم اما یکی از آنها رویم پرید، پشتم نشست و مرا زد. و بعد درحالی که تظاهر می کرد در جستجوی چاقو و تفنگ است، از من سوءاستفاده جنسی کرد. تهدیدمان می کردند که ما را حلق آویز کنند و به ما تجاوز کنند
یک دانشجو در گفتگو با گاردین
گاردین می نویسد که دیگران رفتار مشابهی را از بسیجی ها دیده بودند.
یک دانشجو به این روزنامه گفت: "یک بسیجی که پشتم نشسته بود به من گفت: 'پسر خوشگله الان هفت ساله که کسی را ..... وقتی رسیدم نشونت می دم که چکار می تونم باهات بکنم.' آنها ما را آزار می دادند و مدعی بودند که به آنها یا رهبر توهین کرده ایم."
به نوشته گاردین یک دانشجوی دیگر درحالی که گریه می کرد گفت: "ظرف یک ثانیه فهمیدم که این ساختمان اصلی وزارت کشور در خیابان فاطمی است. باورم نمی شد، سیاستمداران ارشد، اعضای پارلمان و بازرسان در طبقات بالایی بودند و ما در زیر زمین. شکی ندارم که در طبقات بالا مشغول تقلب در آرا بودند."
گاردین می نویسد که به گفته شاهدان عینی پلیس و ماموران زخمی ها را به حال رها کرده بودند و کسی به یک دانشجو که یکی از چشمانش را در اثر اصابت گلوله پلاستیکی از دست داده بود کاری نداشت. یک شاهد گفت: "ما به آنها تمنا می کردیم کسانی را که بیش از دیگران آسیب دیده بودند به بیمارستان ببرند اما آنها فقط می گفتند: ولشان کنید تا بمیرند."
گاردین می نویسد: "این مخمصه 24 ساعت بعد وقتی فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران و علیرضا زاکانی یک نماینده تهران در مجلس، برای بازداشتی ها صحبت کردند تمام شد. رهبر به آنها گفت که او اجازه ورود پلیس برای کنترل اوضاع خوابگاه را داده بود - اما او چند روز بعد این مساله را تکذیب کرد."
به نوشته گاردین پلیس پیش از آزاد کردن دانشجویان لباس های تازه در اختیار آنها قرار داد. یک دانشجو گفت: "نمی خواستند هیچ شاهدی از آنچه اتفاق افتاده بود وجود داشته باشد. اما چه شاهدی بالاتر از 133 دانشجویی که آنجا بودند و همه چیز را دیدند و عذاب کشیدند؟".

'41 روزنامه نگار و وبلاگ نویس در حوادث اخیر بازداشت شده اند'


سازمان گزارشگران بدون مرز روز یکشنبه از بازداشت پنج روزنامه نگار دیگر در روزهای اخیر در ایران خبر داد و گفت اکنون یک ماه پس از انتخابات جنجالی ایران در مجموع 41 روزنامه نگار و وبلاگ نویس زندانی هستند.
این گروه غیردولتی مستقر در پاریس به بازداشت مجید سعیدی و توحید بیگی که عکاس خبری هستند در روزهای جمعه و شنبه اشاره کرد و گفت هنگامه شهیدی وبلاگ نویس روز 29 ژوئن و سمیه نصرتی خبرنگار روز 21 ژوئن بازداشت شده اند.
به گفته این گروه این چهار نفر در مکان های نامعلوم نگهداری می شوند و خانواده هایشان از حالشان بی خبر هستند.
بنابه این گزارش آقای بیگی برای سایت "مشروطه" که مورد حمایت مهدی کروبی نامزد معترض انتخابات 22 خرداد است کار می کرد. مجید سعیدی برای آژانس های داخلی و خارجی کار می کرد و در سال 2001 از افغانستان برای مجله تایم گزارش می فرستاد.
خانم شهیدی، ادیتور وبلاگی به نام "پیوسته" نیز برای چندین نشریه اصلاح طلب کار می کرد.
"خبرنگاران بدون مرز" گفت که پنجمین روزنامه نگار بازداشت شده سعید متین پور بود که برای هفته نامه "یارپاق" که به زبان آذری منتشر می شود کار می کرد. وی که ماه گذشته در زمینه داشتن "ارتباط" با بیگانگان و "تبلیغات ضد دولتی" مجرم شناخته شده بود روز 11 ژوئیه بازداشت شد.
گزارشگران بدون مرز با ابراز نگرانی "شدید از سرکوب فزاینده" روزنامه نگاران در ایران خواستار آزادی فوری آنها شد.
این گروه نوشت: "ایران از قبل بزرگترین زندان برای روزنامه نگاران و مخالفان اینترنتی بوده است و می رود تا به خطرناک ترین کشور برای فعالیت این افراد تبدیل شود."
در پی انتخابات 22 خرداد که محمود احمدی نژاد در آن برنده اعلام شد بسیاری از هواداران نامزدهای رقیب به خصوص میرحسین موسوی در اعتراض به آنچه "تقلب" در انتخابات می دانستند به خیابان ها ریختند.
در جریان این بحران ده ها روزنامه نگار، چهره مخالف و صدها معترض در خیابان ها دستگیر شده اند.

تلاش جهت آزادي عشا مومنی، دانشجوی ایرانی- آمریکایی


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به ویژه خواهان رفع ممنوع الخروج بودن عشا مومنی، دانشجوی ایرانی- آمریکایی که به اتهام اقدامات ضد امنیتی برای مدتی در بازداشت بود، شد.
عشا مومنی، دانشجوی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا که دارای تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی است، در روز 15 اکتبر 2008 در تهران بازداشت شد و به زندان اوین منتقل شد.
او 11 نوامبر 2008 با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد اما ممنوع الخروج باقی ماند.
مقامات جمهوری اسلامی عشا مومنی را به اقدام علیه امنیت ملی متهم کردند.
اما وکیل مدافع خانم مومنی علت بازداشت موکل خود را فعالیت در دفاع از حقوق زنان در ایران از جمله ارتباط با اکمپین یک میلیون امضا اعلام کرده بود.
رابرت لوینسون
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین خواهان این شد که ایران در مورد تعیین سرنوشت رابرت لوینسون، مامور سابق پلیس فدرال آمریکا که گفته می شود در ایران مفقود شده است، به طور صادقانه همکاری کند.
رابرت لوینسون آخرین بار هشتم مارس ۲۰۰۷ در جزیره کیش مشاهده شده است.
او روز بعد هتل بعد خود را ترک کرد و دیگر خبری از او شنیده نشد.
مقام های ایرانی از علت سفر و سرنوشت آقای لوینسون ابراز بی اطلاعی می کنند.دولت ایران می گوید برای تعیین سرنوشت وی در تلاش است.

دولت آمریکا خواهان آزادی کیان تاجبخش شد


دولت آمریکا خواهان آزادی یحیی کیان تاجبخش، پژوهشگر ایرانی- آمریکایی و رفع ممنوع الخروج بودن عشا مومنی ، دانشجوی ایرانی- آمریکایی شده است.
ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه (13 ژوئیه) در مورد خبر بازداشت آقای تاجبخش توسط نیروهای امنیتی ایران عمیقا ابراز نگرانی کرد.
دولت ایران هنوز خبر بازداشت آقای تاجبخش را تایید نکرده است.
اما خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از بستگان آقای تاجبخش گزارش داده که وی روز پنج شنبه (9 ژوئیه) در منزلش در تهران بازداشت شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره تصمیم های دولت ایران که به گفته او فقط ایران را از جامعه بین المللی منزوی می کند، ابراز تاسف کرد.
ایان کلی از دولت ایران خواست که هرچه سریع تر این شهروند آمریکا را آزاد کند و گفت که از طریق دولت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است، پرونده وی را تعقیب می کند.

۱۳۸۸ تیر ۲۲, دوشنبه

جسد سهراب اعرابی به خانواده‌اش تحویل داده شد


جسد سهراب اعرابی، جوانی که به گفته پزشکی قانونی بیست و پنجم خرداد ماه 88 بوسیله اصابت گلوله به قتل رسیده ظهر امروز 21 تیرماه به خانواده‌اش تحویل داده شد.
به گفته خانواده‌ی این جوان وی روز 25 خرداد در جریان تظاهرات مسالمت‌آمیز در تهران مفقود شده و آن‌ها ظرف این مدت با دست داشتن عکس وی به زندان اوین مراجعه و در پی کسب اطلاع از وضعیت وی بوده‌اند.
آن‌ها همچنین به تشخیص هویت پزشکی قانونی تهران مراجعه و در آلبوم اجساد 19 تا 20 ساله به جستجوی وی پرداختند. آن‌ها می‌گویند تمام این مدت اطلاعی از وضعیت وی نداشته‌اند. صبح دیروز خانواده‌ بار دیگر به پزشکی قانونی مراجعه و وی را در آلبوم عکس افراد 25 تا 30 ساله یافتند.
بنابر یک گزارش تٱیید نشده بر روی بدن وی آثار شکنجه دیده شده است. با وجودی انتشار اخباری مبنی بر بازداشت آقای اعرابی در روز سی‌ام خردادماه، تودیع وثیقه توسط خانواده‌ سهراب و نیز مرگ وی بر اثر شکنجه، خانواده‌ی وی این موضوع را تکذیب نمود. در حالی که گزارش منتشره‌ی دیروز حاکی از آن است که از دفتر قاضی مرتضوی، دادستان تهران ضمن تماس با خانواده‌ی وی از آنان خواستند که برای تحویل جسد مراجعه کنند. طبق این گزارش مقامات امنیتی با تاکید بر عدم انتشار این خبر تهدید به عدم تحویل جسد نموده بودند. سهراب اعرابی فرزند آمنه خاتون فهیمی از اعضای گروه مادران صلح ایران بود.

قم،تنها شهر بدون بازداشتی!

طبق نتایج خبرهای رسیده از قم،هیچ یک از فعالین سیاسی قم در دام بازداشت اسیر نشده اند.فضای بسته ی قم به هیچ یک از آنها امکان فعالیت و در نتیجه بازداشت شدن را نداده است.شایعاتی نیز که از روزهای اول در مورد تعدادی بازداشتی در قم منتشر شد،همگی تکذیب گردید.ما همچنان منتظر خبرهای جدید هستیم.

۱۳۸۸ تیر ۲۱, یکشنبه

اتهامي براي بازداشت‌هاي اخير وجود ندارد

اعتماد ملی: كميته دفاع از حقوق شهروندي با صدور سومين اطلاعيه خود به مواردي از نقض حقوق شهروندي در بازداشت‌هاي اخير اشاره كرده و خواستار پيگيري اين موارد از سوي دستگاه‌هاي ذي‌ربط شده است. در اين بيانيه با اشاره به ماده 124 آيين دادرسي کيفري كه بر مبناي آن «قاضي نبايد کسي را احضار يا جلب کند مگر اينکه دلايل کافي براي احضار يا جلب موجود باشد» به نحوه بازداشت‌هاي اخير اشاره شده و آمده است كه در مورد بازداشتي‌‌هاي اخير دليلي براي اتهام وجود نداشت. در اين بيانيه به درنظر گرفته نشدن ماده 121 آيين دادرسي كه بر مبناي آن بازداشت شبانه ممنوع است، انتقاد شده و آمده است كه هرگونه ضرب و شتم متهم و محکوم طبق قوانين ايران ممنوع و مستوجب مجازات است اما در برخي از موارد متهم را در خيابان بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. به وضعيت جسماني بازداشت‌شدگاني مانند حجاريان هم در اين بيانيه اشاره شده و با استناد به ماده 125آمده است كه هرگاه دستور احضار يا جلب کسي صادر شده باشد و او نتواند به علت بيماري نزد قاضي حاضر شود در صورت اهميت و فوري بودن امر جزايي قاضي نزد او رفته و بازجويي لازم را به‌عمل مي‌آورد يا منتظر رفع مانع مي‌ماند. حق داشتن وکيل موضوع ديگري بود كه در اين بيانيه به آن اشاره شده است: در تمام مراحل دادرسي از حقوق مسلم و مصرح در قوانين است. طبق اصل 35 قانون اساسي در همه دادگاه‌ها طرفين حق دارند براي خود وکيل انتخاب نمايند و اگر توانايي انتخاب وکيل را نداشته باشند بايد براي آنها امکانات تعيين وکيل فراهم گردد. در اجراي اين اصل قانون اساسي، ماده 128 آيين دادرسي تصريح دارد که متهم در مرحله تحقيقات و بازجويي مي‌تواند وکيل همراه خود داشته باشد. به عدم ايفاي نقش محقق و بازپرس ازسوي شاكي و مدعي هم در اين بيانيه اشاره شده و آمده است كه در جريان حوادث اخير، دولت کنوني طرفيت دارد و وزارت اطلاعات اين دولت در بازداشت‌ها و بازجويي‌ها نقش فعالي داشته است. با توجه به طرفيت داشتن دولت و وزارت وابسته به آن انجام بازجويي‌ها بايد در دادسرا با حضور بازپرس و وکيل صورت مي‌گرفت اما همه متهمان در بازداشتگاه‌هاي امنيتي نگهداري مي‌شوند. در آخرين بند اين بيانيه تصريح شده است: بازداشت دهها نفر از شخصيت‌هاي علمي، هنري، فرهنگي و سياسي در جريانات اخير که غالبا جز ابراز نظر خود در خصوص يک نامزد يا دفاع از نامزد دلخواه خود کاري انجام نداده بودند موجب بدبيني و بي‌اعتمادي در سطح داخلي و بين‌المللي شده و عاملان آن بايد پاسخگو باشند. انتقاد دبير كل موتلفه از سياست‌هاي احمدي‌نژاد دبيركل حزب موتلفه اسلامي يك ماه پس از انتخابات رياست‌جمهوري به انتقاد از رويكرد و عملكرد اين دولت پرداخت. محمد نبي‌حبيبي كه اخيرا در سمت دبيركلي حزب موتلفه ابقا شده است، يك بخش از انتقادات خود را همانند انتقادات چهارساله بخشي از اصولگرايان، به محدود بودن دايره مديران احمدي‌نژاد اختصاص داد و گفت: ظرفيت مديريتي مجموعه اصولگرايان وسيع‌تر از دايره‌اي است كه دولت نهم ترسيم كرده بود. وي از ادامه انتقادات خود چشم‌پوشي كرد و دليل آن را هم آغاز به كار دولت جديد عنوان كرد اما از در لفافه و در بيان بايدهاي دولت دهم گفت كه در دولت دهم از ظرفيت اصولگرايان بيش از گذشته استفاده شود. با اين نظر موافق هستم و معتقدم ظرفيت مديريتي مجموعه اصولگرايان وسيع‌تر از دايره‌اي است كه دولت نهم ترسيم كرده بود. دبيركل حزب موتلفه اسلامي با بيان اينكه «در عين حال هيچ حزب، گروه و فردي حق سهم‌خواهي از هيچ دولتي من‌جمله دولت دهم را ندارد» اظهار كرد: اما دولت براي تشكيل كابينه يعني انتخاب مديران دولتي در صدر و ذيل بهتر است كه اولا زير بار سهم‌خواهي هيچ‌كس نرود ولي توان استفاده از نيروهاي توانمند متعهد را به طور كامل داشته باشد. البته حبيبي كه در اين انتخابات تلاش خود را براي راي‌آوري احمدي‌نژاد كرده بود، از آنچه نكات مثبت عملكرد اين دولت مي‌ناميد غافل نشد و با اشاره به اينكه مهم‌ترين اولويت تمام دولت‌هاي جمهوري‌اسلامي، حفظ ارزش‌هاي اصلي انقلاب است، دولت نهم را در تحقق اين اصل موفق دانست. وي همچنين تصريح كرد: ايجاد يك رونق كارساز اقتصادي كه مسائل اشتغال، افزايش درآمد عمومي، بالا بردن سطح رفاه مردم و كاهش فقر را كه نتيجه چنين رونقي باشد، را بايد در دولت دهم مورد توجه قرار داد.

فرهاد تجري مخبر كميسيون قضايي و حقوقي در گفت‌وگو با اعتمادملي:

تا 10 روز آينده بازداشت‌شدگان اخير آزاد مي‌شوند
اعتمادملي- فرزانه آئيني: رعايت اصل تفكيك قوا مانع ورود مجلس به دايره بازداشت‌ها و بازجويي‌ها از دستگيرشدگان ناآرامي‌هاي پس از انتخابات شده است. با اين حال مخبر كميسيون قضايي مجلس خبر مي‌دهد كه تا 10 روز آينده بازداشت‌شدگان اخير آزاد خواهند شد. هرچند كه خانواده فعالان سياسي با ابراز نگراني از بي‌اطلاعي به وضعيت بازداشت‌شدگان ناآرامي‌هاي اخير چشم‌براه وساطت نمايندگان مجلس نشسته‌اند تا شايد با ورود قوه مقننه به بحث بازداشت‌هاي اخير خبري از عزيزانشان بيابند اما مخبر كميسيون حقوقي و قضايي مجلس اصل تفكيك قوا را مانع از دخالت مجلس در بازداشت‌هاي اخير و روند بازجويي از دستگيرشدگان دانست. فرهاد تجري با تاكيد بر اينكه مجلس نمي‌تواند در اين قضايا بر فعاليت دستگاه قضايي نظارت داشته باشد گفت: اعتماد به دستگاه قضايي چاره پايان دادن به نگراني خانواده‌هاي بازداشت‌شدگان ناآرامي‌هاي پس از انتخابات است. «بررسي وضعيت بازداشت‌شدگان»، «دلايل خلف وعده دستگاه‌هاي قضايي و امنيتي براي آزادي بازداشت‌شدگان اخير» «وظايف نظارتي مجلس در روند بازجويي‌ها از بازداشت‌گان ناآرامي‌هاي پس از انتخابات»، «بررسي نگراني خانواده‌هاي فعالان سياسي از تعدد دستگاه‌هاي برخوردكننده با بازداشت‌شدگان» و« تعدد محل نگهداري دستگيرشدگان ناآرامي‌هاي اخير» از محورهاي گفت‌وگوي ما با تجري است كه در پي مي‌آيد: طبق اعلام مراجع امنيتي و قضايي قرار بود اواخر هفته گذشته تعداد زيادي از بازداشت‌شدگان ناآرامي‌ها اخير آزاد شوند اما تاكنون اين وعده محقق نشده است، علت تحقق نيافتن اين وعده را در چه مي‌دانيد؟ بنده خبر خاص يا جديدي از وضعيت بازداشت‌شدگان ناآرامي‌هاي بعد از انتخابات ندارم. اما در نشست‌هاي خصوصي يا جمعي كه ما با دست‌اندركاران امنيتي و قضايي داشتيم به اين نكته تاكيد شد كه حساب افراد عادي كه تحت تاثير احساسات به حمايت از كانديداي مورد نظرشان در تجمعات شركت كرده بودند با افرادي كه طراح و خط ده وقايع اخير بوده‌اند و بعضا از سوي معاندين و بيگانگان حمايت مي‌شدند جداست، چرا كه افراد وابسته به بيگانه باعث شدند شأن تجمعات زير سوال برود. به همين منظور همان‌طور كه شاهد بوديم افرادي كه هدف خاصي را در وقايع اخير دنبال نمي‌كردند خيلي زود از سوي محافل امنيتي و قضايي آزاد شدند و افرادي كه هم‌اكنون در بازداشت هستند عمدتا افرادي هستند كه بحث‌هايي درباره نقش و تاثيرشان در مورد ناآرامي‌ها وجود دارد. به‌گونه‌اي كه اين فرضيه مطرح است كه ممكن است برخي از آنها با خارج از كشور در تماس بوده‌اند برخي نيز ممكن است مسائل پشت پرده‌ در بازداشت آنها دخالت داشته باشد كه هنوز از سوي محافل قضايي رد يا اثبات نشده است. پس شما معتقديد كساني كه هم‌اكنون در بازداشت هستند يا اينكه در روزهاي اخير دستگير شده‌اند جرم امنيتي‌شان براي دستگاه‌هاي قضايي محرز شده است؟ با توجه به اينكه افراد بدون مساله آزاد شدند افراد در بند اكثرا جرم امنيتي دارند. البته شايد عده‌اي هم در ميان آنها باشند كه جرم امنيتي نداشته باشند، بنابراين در صورت رد اتهامات آنها در تحقيق‌هاي نيروهاي امنيتي و قضايي به‌زودي اين افراد نيز آزاد مي‌شوند. به نظرتان تا چه زماني نتيجه تحقيقات دستگاه‌هاي ذي‌ربط درباره افرادي كه اتهام امنيتي ندارند كامل مي‌شود؟ به عقيده بنده ظرف يك هفته تا 10 روز آينده اين دسته از افراد به‌زودي آزاد خواهند شد. با توجه به اينكه برخي از افراد بلافاصله بعد از اعلام نتيجه انتخابات دستگير شده‌اند و قريب به يك ماه است در بازداشت به سر مي‌برند اين سوال مطرح مي‌شود كه با توجه به اينكه براساس قانون، مهلت بازداشت موقت حداكثر يك ماه است، آيا دستگاه‌هاي مربوطه مرتكب تخلف نشده‌اند؟ مستحضر باشيد كه در يك موضوع مهم امنيتي مثل شرايط كشور پس از انتخابات، افرادي كه بازداشت مي‌شوند همگي اتهام امنيتي دارند بنابراين تا زماني كه دلايل كافي براي رد يا اثبات اتهامات آنها جمع‌آوري نشود، تمديد بازداشت آنها طبيعي است البته تمديد مهلت بازداشت از سوي قاضي يا تشخيص دستگاه ذي‌ربط صورت مي‌گيرد كما اينكه در مورد يك فرد متهم به قتل نيز اين رويكرد صادق است بنابراين جاي تاكيد دارد كه رسانه‌ها و افراد نبايد تمديد بازداشت‌ها را تفسير به ضرر كنند چرا كه در صورت عدم وجود اين فرصت، اتهام‌ها روشن و شفاف نمي‌شوند چون همان قدر كه تمديد زمان بازداشت به نفع دستگاه‌هاي مربوطه است زيرا راحتند و دقيق‌تر اتهام‌هاي مطرح شده عليه فرد يا افراد را بررسي مي‌كنند به نفع فرد بازداشت شده هم خواهد بود چرا كه پيش از آنكه پرونده قضايي براي وي تشكيل شود جرم وي رد يا اثبات مي‌شود. البته بايد توجه داشته باشيد اظهارنظر افراد در كنار رويدادهاي قضايي، خالي از هرگونه وجه حقوقي و اعتباري است بنابراين چون بنده دلايل بازداشت افراد دستگير شده را نديده‌ام به طور دقيق و قانوني نمي‌توانم بگويم كه تمديد بازداشت موقت به صلاح است يا نه؟ به همين منظور ما بايد اين حق را به دستگاه قضايي بدهيم يعني بايد به دستگاه قضايي در اين روند اعتماد كنيم كه ان‌شاءالله به رويه حق هستند و سعي مي‌كنند حقوق شهروندان را تامين كنند چراكه همين دستگاه ‌قضايي است كه مبلغ و مروج حقوق شهروندي در كشور بوده است، بنابراين خواهش من از رسانه‌ها و افراد اين است كه بگذاريم دستگاه‌هاي مربوطه در يك فضاي سالم رواني و به دور از جنجال و فضاسازي به رويه كاري خود بپردازند. چه فرد يا ارگاني حق تمديد زمان بازداشت‌هاي موقت را در اختيار دارد. دستگاه قضايي و ديگر دستگاه‌هاي رسيدگي كننده. پس به صورت دقيق و شفاف مشخص نيست تصميم‌گيري در خصوص زمان بازداشت‌ها و تمديد آنها در اختيار چه ارگاني است؟ شخصا اعتقاد دارم كه بازجويي از افراد بازداشت‌شده توسط قاضي صورت گرفته است و بعيد مي‌دانم ارگان‌هاي ديگر در اين قضايا ورود پيدا كرده باشند، به هر حال همان‌طور كه همه مي‌دانيم شرايط خاصي در كشور به وجود آمده كه بازداشت‌هاي صورت گرفته نيز يكي از پيامدهاي آن است بنابراين با توجه به اينكه شوراي عالي امنيت ملي در اين قضايا به صورت جدي ورود مي‌يابد اين شورا مي‌تواند دستورات خاص و اضطراري براي برقراري امنيت در كشور به سازمان‌هاي متولي امنيت بدهد كه تمديد زمان بازداشت‌ها هم يكي از آنهاست بنابراين در جايي كه فعاليت دستگاه‌ها و سازمان‌هاي امنيتي داراي محدوديت زماني است شوراي امنيت با تشخيص خود و براي برقراري امنيت در كشور مي‌تواند حد و حصرها را تغيير دهد به همين خاطر هم با خدمات مسوولان و نيروهاي نظامي، انتظامي و امنيتي و قضايي خيلي زود التهابات جامعه فروكش كرد و دسيسه دشمنان نقش بر آب شد. پس مي‌توان گفت براي برقراري امنيت در كشور دست شوراي عالي امنيت ملي باز است تا با توجه به شرايط خاص تمهيدات خاص بينديشد؟ نه، هرچند كه شوراي عالي امنيت ملي در شرايط بحران نقش خاص خود را ايفا مي‌كند اما رسيدگي به وضعيت بازداشتي‌ها زير نظر قضات بوده چراكه بنده در تماس‌هايي كه با برخي از قضات داشتم آنها از بررسي پرونده بازداشت‌شدگان خبر داده‌اند. يعني تمديد زمان بازداشت از سوي قضات صورت مي‌گيرد؟ بله، اين قضات هستند كه بازجويي و قرار بازداشت صادر مي‌كنند. همان طور كه شما هم در صحبت‌هايتان اشاره كرديد به جز دستگاه قضايي سازمان‌هاي امنيتي متعددي در قضيه بازداشت‌هاي پس از انتخابات نقش داشته‌اند، همين تعدد سازمان‌هاي مربوطه باعث افزايش نگراني خانواده‌هاي بازداشت‌شدگان اخير شده است. ارزيابي‌‌‌تان از اين امر چيست؟ وظايف سازمان‌هاي قضايي و امنيتي كاملا تعريف شده است و در مواقع خاص براي برخورد با آشوب و معضلات جامعه فعال مي‌شوند و برقراري امنيت و برخورد با ناآرامي را وظيفه خود مي‌دانند، شايد بازداشت افراد از سوي نهادهاي مختلف باشد اما بازداشت و آزادي با تشخيص قوه‌قضايي است و قضات و دادستاني‌ها هستند كه با توجه به گزارشات سازمان‌هاي مربوطه در مورد بازداشت افراد تصميم مي‌گيرند، آنچه كه سبب ورود دستگاه‌هاي متعدد امنيتي در شرايط اضطراري مي‌شود جمع‌آوري دلايل و مستندات له و عليه متهم است و ضرورت به دست آوردن اسناد و آلات جرم تعدد حضور دستگاه‌هاي امنيتي را مي‌طلبد كه به شفاف شدن هرچند بيشتر موارد مورد بررسي كمك مي‌كند. شايد وظايف و اختيارات سازمان‌ها متفاوت باشد اما همگي آنها در يك چارچوب كار مي‌كنند. آيا تعدد دستگاه‌هاي امنيتي باعث كاهش نظارت بر شيوه عملكرد آنها نخواهد شد؟ فكر نمي‌كنم اينطور باشد چراكه در نهايت همه امور زير نظر قوه‌قضائيه خواهد بود و قوه‌قضائيه تصميم‌گيرنده نهايي است. كميسيون قضايي و حقوقي در اين خصوص چه وظيفه‌اي دارد. آيا براي رسيدگي به وضعيت بازداشتي‌ها چاره‌انديشي كرده است؟ بايد توجه داشته باشيد كه شأن كميسيون قضايي و حقوقي مجلس تدوين و تصويب طرح‌هاي و لوايح است و رسيدگي به شكايت در ساختار مجلس به كميسيون اصل 90 قانون اساسي واگذار شده است. پس اعضاي كميسيون قضايي در ناآرامي‌هاي اخير نقش يا وظيفه نظارتي ندارند؟ روند بازجويي‌ها و چگونگي آنها و مسائل مربوط به آن در چارچوب خاصي صورت مي‌گيرد كه در اختيار قوه قضائيه است و چون اين دست امور در حيطه قانوني دستگاه قضايي مطلقا به كسي اجازه ورود در آن محدوده را نمي‌دهد بنابراين دست ما در كميسيون براي بازخواست و طرح سوال در مورد شيوه بازجويي‌ها يا نگهداري بازداشت‌شدگان بسته است. چراكه ورود به اين مسائل ناديده گرفتن اصل استقلال قوا خواهد بود، اما در امورات ديگر كه درون سازماني نيستند و مربوط به بحث‌هاي اداري قوه قضائيه خواهند بود وظيفه مجلس محفوظ است. مجلس چگونه مي‌تواند در بحث بازداشت‌شده‌ها به وظيفه نظارتي‌اش عمل كند؟ نمايندگان مي‌توانند در قالب تعامل با دستگاه قضايي از وضعيت بازداشت‌شده‌ها باخبر شوند اما به هيچ وجه از روند بازجويي‌ها نمي‌توانند تحقيق يا مچ‌گيري كنند. پس تكليف نقش نظارتي و مصونيت قضايي نمايندگان چه مي‌شود؟ همان‌طور كه مي‌دانيد هر نماينده‌اي در تمام امورات حق اظهارنظر دارد، اما در اينچنين مواردي اصل تفكيك قوا و استقلال قوا مانع از ورود كامل مجلس مي‌شود البته مجلس مي‌تواند از حق شهروندي بازداشت‌شده‌ها و مسائل مرتبط با آن دفاع كند. حق شهروندي بازداشت‌شده‌ها به چه مسائلي بسط پيدا مي‌كند؟ اين حقوق شامل بهداشتي بودن محيط بازداشت دستگيرشدگان و مسائلي از اين دست است كه در تمام كشورهاي جهان به يك شيوه رعايت مي‌شود، به همين منظور دخالت در روند بازجويي از افراد و آشوبگراني كه اموال مردم را غارت و تخريب كرده‌اند و به جان و مال مردم ضربه زده‌اند و امنيت كشور را برهم ريخته‌اند خارج از جايگاه نظارت مجلس است و حضور خاص دستگاه قضايي را مي‌طلبد. شما محل نگهداري افراد بازداشت‌شده و رعايت معيارهاي جهاني در آن را از حقوق شهروندان بازداشت‌شده دانستيد آيا برخورد با تعدد محل‌هايي كه افراد دستگير شده در آنجا نگهداري مي‌شوند و مشخص نيست تحت‌نظارت كدام دستگاه امنيتي است را در چارچوب نقش نظارتي مجلس مي‌دانيد؟ شما بايد توجه داشته باشيد كه بازداشت‌ها در شرايط بحراني صورت گرفت، بنابراين بايد توجه داشت كه بازداشتگاهي نبود كه به بخواهد جوابگوي حجم بازداشتي‌ها باشد، از سوي ديگر نيز اين مساله مطرح مي‌شود كه عدم نگهداري افراد بازداشت شده خارج از بازداشتگاه‌هاي رسمي به صلاح خود متهمان است چرا كه اگر در بازداشتگاه‌هاي رسمي باشند خيلي زود براي بازداشت‌شدگان پرونده قضايي تشكيل مي‌شود كه اين امر باعث محروميت افراد از برخي حقوق اجتماعي و شهروندي مي‌شود بنابراين نگهداري افرادي كه متهم به اموري هستند تا تكميل پرونده براي آنها و تكميل تحقيقات در بازداشتگاه‌هاي غيررسمي به صلاح بازداشت‌شدگان هم هست چون در صورتي كه فرد متهم نباشد و از اتهامات تبرئه شود بدون داشتن پرونده قضايي به جامعه باز مي‌گردد. اما در صورتي كه حقوق فرد پايمال شود مرجع پيگيري‌كننده آن مشخص نيست. آيا اين ضعف محسوب نمي‌شود؟ بايد به دستگاه‌هاي قضايي و امنيتي كشور اعتماد داشته باشيم.