۱۳۸۸ مهر ۲۳, پنجشنبه

به گزارش کمپین دفاع از حقوق باز داشت شدگان معترض: اعتراض انجمن قلم و برنده نوبل ادبیات به چین و ایران

به گزارش کمپین دفاع از حقوق باز داشت شدگان معترض: انجمن قلم آلمان در گزارش تازه خود نسبت به وضعیت نویسندگان از جمله در چین و ایران ابراز نگرانی کرد. سرکوب و خشونت در چین و ایران، همزمان اعتراض شدید برنده نوبل ادبیات را نیز برانگیخت.
بر پایه گزارش تازه انجمن جهانی قلم (پن‌کلوب) در شش‌ماهه نخست سال جاری میلادی، ۲۲ نویسنده، ناشر و روزنامه‌نگار در سراسر جهان به قتل رسیده‌اند. مجموع تعداد نویسندگانی که در همین مدت به قتل رسیده‌اند، بازداشت شده‌اند و یا مورد حمله قرار گرفته‌اند، در ۹۸ کشور جهان به ۶۴۴ نفر رسید.

انجمن قلم در گزارشی که با عنوان "نویسندگان زیر فشار" انتشار داد، به ویژه نسبت به وضعیت نویسندگان در چین ابراز نگرانی کرد که امسال میهمان نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت است. این نگرانی در عین حال نسبت به وضعیت نویسندگان در کشورهای روسیه، برمه، ایران و کوبا اعلام شده است.

۵۰ نویسنده چینی در زندان و اردوگاه

بر پایه گزارش پن‌کلوب، در حال حاضر بیش از ۵۰ نویسنده چینی به زندان یا اسارت در اردوگاه‌های کار اجباری محکوم شده‌اند. قائم مقام انجمن قلم آلمان، در این گزارش تاکید کرده است که «هیچ نشانه‌ای از بهبود وضعیت در چین به چشم نمی‌خورد».

در بخشی از گزارش می‌خوانیم: «در پشت ظاهر درخشان چین، بی‌قانونی و بی‌رحمی پنهان شده است. حتی بازی‌های المپیک سال ۲۰۰۸ هم پیشرفتی به بار نیاورد».

به عنوان تازه‌ترین نمونه سرکوب اهل قلم در چین، انجمن قلم آلمان از دستگیری "لیو چیائوبو" نویسنده چینی در روز هشتم دسامبر سال ۲۰۰۸ یاد می‌کند. این نویسنده مبتکر "منشور ۲۰۰۸" برای دفاع از حقوق بشر و دموکراسی است. دولت چین در ماه ژوئن امسال، چیائوبو را به تلاش برای سرنگون ساختن حکومت متهم کرد. بر پایه گزارش خبرگزاری آلمان، بازداشت این نویسنده فعلا تا روز ۲۳ دسامبر سال جاری تمدید شده است.

۶ نویسنده مفقودالاثر

به موجب گزارش انجمن قلم آلمان در نیمه نخست سال جاری میلادی، ۶ نویسنده در جهان مفقودالاثر شده‌اند که تاکنون هیچ رد پایی از آنان به دست نیامده است. ۱۳۶ نویسنده به زندان محکوم شده‌اند و ۲۱ نفر دیگر بدون صدور حکم قانونی به زندان افتاده‌اند. علیه ۱۹۳ نویسنده دیگر شکایت شده و در مقابل ۲۴ نویسنده از زندان‌های جهان آزاد شده‌اند.

انتقاد برنده نوبل ادبیات از چین و ایران

حضور چین به عنوان میهمان نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت و شرایط سیاسی ایران، اعتراض هرتا مولر، برنده نوبل ادبیات را نیز برانگیخت. خانم مولر در گفت‌وگویی با آخرین شماره هفته‌‌نامه "دی تسایت" آلمان ابراز تاسف کرد که ترور کمونیستی در تاریخ هنوز به درستی درک نشده است و جهان همچنان جنایات رژیم‌های دیکتاتوری را نادیده می‌گیرد.

هرتا مولر گفت: «به چین فکر کنید که میهمان نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت است. به هنرمندی بنام "آی وای‌وای" فکر کنید که نیروهای امنیتی او را به باد کتک گرفتند. این دردناک است که می‌کوشند این مسائل را نسبی قلمداد کنند و راه سازشی بیابند که به چین امکان حضور می‌دهد. یا این که فکر کنید به ایران، جایی که جنایتکارانی که باید خودشان محاکمه شوند، دیگران را به دادگاه می‌کشند، زندانی می‌کنند و حتی به قتل می‌رسانند».

برنده نوبل از این که موضوع رمان‌هایش با اعطای نوبل ادبیات به رسمیت شناخته شده است، ابراز شادمانی کرد و توضیح داد که دیکتاتوری و نابودی برنامه‌ریزی شده‌ی فرد، که در نظام‌های خودکامه اصلا به حساب نمی‌‌آید، اصلی‌ترین موضوعات کارش را تشکیل می‌دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر