۱۳۸۸ مهر ۲۳, پنجشنبه

به گزارش کمپین دفاع از حقوق باز داشت شدگان معترض: نگرانی شديد کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل از احکام اعدام در ايران

به گزارش کمپین دفاع از حقوق باز داشت شدگان معترض: نگرانی شديد کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل از احکام اعدام در ايران، راديو بين المللی فرانسه کميساريای عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، روز سه شنبه در اطلاعيه ای نگرانی شديد خود را ازصدور حکم اعدام برای سه نفر از متهمان به شرکت در اعتراضات پس از انتخابات ابراز داشت.و خواستار تجديد نظر دقيق در پروندۀ آنان شد.
خانم ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد گفت صدور حکم مجازات اعدام برای جرائمی که منجر به مرگ کسی نشده است مخالف کنوانسيون بين المللی حقوق مدنی و سياسی است.
درهمين حال کميتۀ گزارشگران حقوق بشر، به نقل از قاضی پور عباسی، رئيس شعبۀ ۲۶ دادگاه انقلاب از صدور حکم اعدام برای پنجمين نفر از دستگير شدگان حوادث اخير خبر داد. وی که داوود فريچه مير اردبيلی نام دارد متهم به ارتباط با "انجمن پادشاهی ايران" است. اين کميته به نقل از کسانی که اين زندانی را در زندان اوين ديده و با او گفتگو کرده اند، گزارش کرده است که وی عضو اين انجمن نبوده است و تنها در چند نوبت برای "راديو تندر" گزارشات تلفنی در بارۀ تجمعات صنفی و کارگری در ايران تهيه کرده بوده است. اين راديو از شهر اربيل عراق برنامه پخش می کند.
در چند روز اخير احکام اعدام پنج تن از کسانی که در اعتراضات اخير دستگير شده اند صادر و به آنان ابلاغ شده است. مقامات رسمی صدور احکام اعدام را تنها برای سه نفرتأئيد کرده اند. بنا بر اظهارات مقامات قضايی ايران چهار تن از متهمان در فعاليت های مربوط به انجمن پادشاهی ايران شرکت داشته اند. و يک نفر وابسته به سازمان مجاهدين خلق بوده است.
اين در حاليست که اظهارات متفاوتی در بارۀ ارادۀ مقامات امنيتی و قضايی ايران به اجرای اين احکام در جريان است. دادستان عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت آبادی، گفته است که احکام اعدام قابل اعتراض است و تنها پس ازعبور تمام مراحل تجديد نظر خواهی مورد اجرا قرارخواهد گرفت. از سوی ديگر فرهاد تجری نمايندۀ قصر شيرين در مجلس شورای اسلامی ، در پی ديدار با مقامات قضايی از عزم راسخ آن ها در تأکيد بر مجازات اعدام اين افراد خبر داده است.
عبدالفتاح سلطانی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، در راستای دفاع از متهمان مدنی و سياسی اعلام داشته است که اين کانون آماده است وکالت هم، متهمان را به طور رايگان به عهده گيرد و مشاوره های لازم را به خانوادۀ اين متهمان بدهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر