۱۳۸۸ مرداد ۱۹, دوشنبه

بررسی وضعیت بازداشت شدگان همچنان در ابهام

اعتراض ها در ایران پس از اعلام نتیجه انتخابات، با درگیری و بازداشت همراه شد. تعدادی از بازداشتی های در درون بازداشتگاه کهریزک جانشان را از دست دادند و مجلس کمیته ای را برای بررسی وضعیت بازداشت شدگان ناآرامی های اخیر تشکیل داد.
اما به اعتقاد برخی از کارشناسان، این کمیته امکان رسیدگی به وضعیت بازداشت شدگان را به دلایل مختلف ندارد. علی مطهری از اعضای این کمیته و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز اعلام کرد که کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت شدگان ضعیف عمل کرده و باید ترتیبی داده شود تا مردم مطمئن شوند که خاطیان مجازات می شوند. برخی از کارشناسان نیز نسبت به روند فعالیت این کمیته نگرانی هایی را مطرح می کنند.
عبدالکریم لاهیجی نایب رئیس فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر می گوید "مشکل اصلی در جمهوری اسلامی حتی در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی این است که قوه قضائیه هیچگونه نظارتی بر دستگیری و نظام زندانبانی ایران ندارد."
آقای لاهیجی با اشاره به سخنان محمد رضا خاتمی که اعلام کرده دستگیری های اخیر زیر نظر وزارت اطلاعات، قوه قضائیه و نیروی انتظامی نبوده است، افزود "موضوع این است که در جمهوری اسلامی حکومت های مستقلی هستند که هر کاری بخواهند انجام می دهند."
علی مطهری، عضو کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت شدگان، همچنین گفته نباید این پرونده همانند موضوع قتل های زنجیره ای و قتل زهرا کاظمی نتیجه اش نامشخص باشد. برخی صاحبنظران نیز به وضعیت این پرونده چندان خوشبین نیستند.
موضوع این است که در جمهوری اسلامی حکومت های مستقلی هستند که هر کاری بخواهند انجام می دهند
عبدالکریم لاهیجی
حسین باستانی روزنامه نگار چنین برخوردی را همانند اتفاقات مشابه در گذشته می داند و افزود "برخی مسئولان در مقام حرف نکاتی را گفتند، اما نکته مهم این است که در نهایت کسانی در رده های قابل توجه مجازات جدی می شوند یا خیر. "
همچنین حمید رضا کاتوزیان نماینده تهران در مجلس، نیروی انتظامی را مسئول وقایع بازداشتگاه کهریزک دانسته و گفته است که پاسخ نیروی انتظامی در باره این بازداشتگاه قانع کننده نیست. در همین حال سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرده که در اتفاقات بازداشتگاه کهریزک خودش را مقصر می داند.

عبدالکریم لاهیجی می گوید آقای احمدی مقدم در ابتدا قبول نکرده به عنوان فرمانده نیروی انتظامی مقصر است چون صحبت از قتل است. اما آقای مقدم ناگزیر است که بگوید مسئول است.
حسین باستانی با اشاره به برخی سخنان در مورد اتهام دو نفر در جریان اتفاقات کهریزک، اظهار نظرهای انجام شده را شبیه به جریانی دانست که پرونده کوی دانشگاه را با یک پرونده دزدین ریش تراش بست.

کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت شدگان همچنان در حال فعالیت است. اما به اعتقاد کارشناسان، این کمیته باید از تمام اهرمهای موجود برای بررسی و ارائه گزارش دقیق استفاده کند در غیر این صورت سرنوشت این پرونده نیز همانند پرونده های مشابه می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر