۱۳۸۸ تیر ۱۶, سه‌شنبه

سارکوزی خواستار آزادی تبعه فرانسه در ایران شد

نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه خواستار آزادی فوری یک تبعه بازداشت شده فرانسوی در ایران شد.
آقای سارکوزی روز دوشنبه شانزدهم تیر (هفتم ژوئیه) ساعاتی پس از انتشار خبر دستگیری خانم کلوتیلد ریس در ایران که ظاهرا به ظن جاسوسی بازداشت شده، این اتهام را بی اساس توصیف کرد.
پیش از رئیس جمهوری فرانسه، برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، گفته بود که خانم ریس که در دانشگاه اصفهان تدریس می کرد، چهارشنبه گذشته هنگام خروج از تهران در فرودگاه این شهر بازداشت شد و ظاهرا با اتهام جاسوسی مواجه است اما در این مورد، اطلاعات دقیقی در اختیار مقامات فرانسوی قرار نگرفته است.
آقای کوشنر، که در مصاحبه ای با کانال 3 شبکه تلویزیونی فرانسه سخن می گفت، تاکید کرد که فرانسه از دولت ایران می خواهد تمامی موضوعات مربوط به بازداشت این شهروند فرانسوی را توضیح دهد و خانم ریس را هر چه سریعتر آزاد کند.
وزیر امور خارجه فرانسه گفت که هیچ دلیلی برای بازداشت کلوتیلد ریس وجود ندارد و به همین دلیل، ادامه بازداشت او ابدا موجه نیست.
به نقل از منبع دیپلماتیک فرانسوی گزارش شده است که کلوتیلد ریس، که به عنوان دستیار استاد در دانشگاه اصفهان تدریس می کرد، هنگام عزیمت از تهران به سوی بیروت در فرودگاه بازداشت شد.
ظاهرا این شهروند فرانسوی در محل تظاهراتی که در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در اصفهان برگزار شده بود حضور داشت و به همین دلیل هم بازداشت شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی منابع فرانسوی گفته اند که دلیل وارد کردن اتهام جاسوسی علیه کلوتیلد ریس مبادله ایمیل هایی در مورد تحولات ایران بوده و وزیر امور خارجه فرانسه دلیل نسبت دادن این اتهام به خانم ریس را گرفتن و ارسال عکس هایی از تظاهرات توسط تلفن همراه دانسته است.
منابع فرانسوی گفته اند که این شهروند فرانسوی در دانشگاه اصفهان مشغول تحقیقات علمی بود و مانند میلیون ها ایرانی، برای مشاهده تظاهرات اعتراضی در محل اجتماع مردم حضور یافته بود.
کلوتیلد ریس قبل از بازداشت به مدت پنج ماه در ایران اقامت داشت.
درخواست آزادی شهروند فرانسوی
وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه ای از دولت ایران خواسته تا هر چه سریعتر این شهروند فرانسوی را آزاد کند و امکان خروج او از ایران را فراهم آورد.

مقامات فرانسوی حضور ریس در مجل تظاهرات را دلیل بازداشت او دانسته اند
در این بیانیه آمده است که دولت فرانسه بازداشت خانم ریس را به اطلاع تمامی متحدان این کشور در اتحادیه اروپا رسانده و خواستار همبستگی آنها در این زمینه شده است.
بازداشت این شهروند فرانسوی در حالی گزارش می شود که هنوز یکی از کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران در تهران در بازداشت به سر می برد.
دو هفته پیش ماموران امنیتی جمهوری اسلامی نه تن از کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا را به اتهام ارتباط با تظاهرات اعتراضی در تهران بازداشت کردند اما تا کنون تمامی بازداشت شدگان را به استثنای یک نفر آزاد کرده است.
مقامات دولتی ایران علت بازداشت این افراد را شرکت در سازماندهی تظاهرات اعتراضی علیه نتیجه اعلام شده انتخابات عنوان کرده و گفته اند که آنان در محل برگزاری گردهمایی های اعتراضی مشاهده شده اند.
مقامات ارشد و رسانه های دولتی در جمهوری اسلامی اعتراضات گسترده مردمی را اغتشاشاتی خوانده اند که به دولت ها و رسانه های خارجی در آنها دست داشته اند و با آغاز این اعتراضات، با وضع محدودیت های بی سابقه علیه رسانه های خبری داخلی و خارجی، بسیاری از خبرنگاران خارجی را از ایران اخراج و دست کم یک نفر از آنان را برای مدتی بازداشت کردند.
با اینهمه، روز گذشته آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، رسانه های خارجی را متهم کرد که ابراز ناخرسندی مردم از نتیجه انتخابات را اغتشاش توصیف کرده اند و اطلاق چنین صفتی را توهین به ملت ایران دانست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر